Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 32: | Rad 32: | ||
* I vänsterspalten ser du ett utdrag ur kurserna Matte 1b och Matte 3c. | * I vänsterspalten ser du ett utdrag ur kurserna Matte 1b och Matte 3c. | ||
− | * Varje kurs är indelad i ett antal [[Matte 1b Kapitel 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">kapitel</span></b>]], varje kapitel i ett antal [[1.1 Om tal|<b><span style="color:blue">avsnitt</span></b>]]. | + | * Varje kurs är indelad i ett antal [[Matte 1b Kapitel 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">kapitel</span></b>]], varje kapitel i ett antal [[1.1 Om tal|<b><span style="color:blue">avsnitt</span></b>]]. |
− | * Varje avsnitt börjar med en [[2.5_Deriveringsregler|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som tar upp grundbegrepp<br>och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel. | + | * Varje avsnitt börjar med en [[2.5_Deriveringsregler|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som tar upp grundbegrepp<br>och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel. |
− | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br>avsnitt. T.ex. är [[Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet<br>[[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Polynom</span></b>]]. | + | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br>avsnitt. T.ex. är [[Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet<br>[[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Polynom</span></b>]]. |
− | * Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br>och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex. se ovan. | + | * Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br>och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex. se ovan. |
− | * Varje kapitel avslutas med ett eller flera [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som ska för-<br>bereda eleven på det riktiga provet. | + | * Varje kapitel avslutas med ett eller flera [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som ska för-<br>bereda eleven på det riktiga provet. |
− | * Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br>använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov. | + | * Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br>använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov. |
− | * Inte alla delar ingår i denna demo. För att se andra delar ta [http://www.mathonline.se/kontakt/ <b><span style="color:blue">kontakt</span></b>]. | + | * Inte alla delar ingår i denna demo. För att se andra delar ta [http://www.mathonline.se/kontakt/ <b><span style="color:blue">kontakt</span></b>]. |
</big> | </big> | ||
</td> | </td> | ||
Rad 55: | Rad 55: | ||
</table> | </table> | ||
<big> | <big> | ||
− | * Diagnosprovens resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekunskaper. | + | * Diagnosprovens resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekunskaper. |
− | * Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter med facit. | + | * Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter med facit. |
− | * Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar. | + | * Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar. |
− | * Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. | + | * Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. |
</big> | </big> | ||
Versionen från 3 oktober 2016 kl. 20.44
Välkommen till Math Online:s demosida \(-\) ett utdrag ur m(o)
Denna demosida innehåller några utvalda delar av Math Online som du kan nå via länkarna i vänsterspalten.
Fil:Bild till vad ar math online.jpg | \( \quad\;\; \pmb{\to} \)
Övning
Svar
Lösning
|
Så här kan du använda Math Online:
|
\( \qquad\qquad\quad \) |
- Diagnosprovens resultat kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekunskaper.
- Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter med facit.
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
- Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
1. Exempelorienterad undervisning:
2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?
|
\( \quad \) | Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar
Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet) Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \) Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel) Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter
Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå gör det?
|
Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.