Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Decimaltal"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 25: Rad 25:
  
 
d) &nbsp; <math> \, 6 \, </math> tusendelar.
 
d) &nbsp; <math> \, 6 \, </math> tusendelar.
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.3 Svar 1a|Svar 1b|1.3 Svar 1b|Svar 1c|1.3 Svar 1c|Lösning 1c|1.3 Lösning 1c|Svar 1d|1.3 Svar 1d|Lösning 1d|1.3 Lösning 1d}} -->
+
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.3 Svar 1a|Svar 1b|1.3 Svar 1b|Svar 1c|1.3 Svar 1c|Lösning 1c|1.3 Lösning 1c|Svar 1d|1.3 Svar 1d|Lösning 1d|1.3 Lösning 1d}}
 
</div>
 
</div>
  

Versionen från 2 september 2016 kl. 12.03

        \( \pmb{\gets} \) Förra avsnitt          Genomgång          Avrundning & värdesiffror          Övningar          Nästa demoavsnitt \( \pmb{\to} \)      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Ange det decimaltal som har:

a)   \( \, 2 \, \) tiondelar och \( \, 5 \, \) hundradelar.

b)   \( \, 3 \, \) tiondelar och \( \, 8 \, \) tusendelar.

c)   \( \, 5 \, \) hela och \( \, 9 \, \) tiotusendelar.

d)   \( \, 6 \, \) tusendelar.


Övning 2

Avrunda:

a)   \( 3,96 \, \) till en decimal.

b)   \( 15,89 \, \) till tiondelar.

c)   \( 1,497 \, \) till två decimaler.

d)   \( 17,86502 \, \) till tusendelar.


Övning 3

a)   Ange tiondelssiffran i \( \, 13,678 \, \) och dess värde.

b)   Ange hundrdelssiffran i \( \, 95,204 \, \). Är den en värdesiffra?

c)   Vad blir summan av värdena till hundratalet och tusendelen i \( \, 324,951 \, \).

d)   I talet \( \, 87904521 \, \) har man tappat decimaltecknet.

Ange talet med decimaltecknet om \( \, 7 \, \) är tusentalet.


Övning 4

Skriv följande decimaltal i bråkform:

a)   \( 0,8 \)

b)   \( 0,35 \)

c)   \( 0,45 \)

d)   \( 0,375 \)



C-övningar: 5-7


Övning 5

Skriv till decimaltal:


a)   \( \displaystyle { 3 \over 5 } \)


b)   \( \displaystyle { 5 \over 4 } \)


c)   \( \displaystyle { 4 \over 25 } \)


d)   \( \displaystyle { 3 \over 8 } \)


Övning 6

I ekonomidelen av dagens tidning kan man läsa att värdet på en aktiekurs är \( \, 7,96 \, \).

Aktiekursens ändring mot gårdagen anges med \( \, + \, 0,98 \, \).

Vad var kursvärdet igår?


Övning 7

Om en bunt papper är \( \; 1 \; {\rm cm} \; \) tjock, hur många blad finns i den om ett blad är \( \, 0,05 \; {\rm mm} \; \) tjockt?


A-övningar: 8-9


Övning 8

En tändsticksfabrik vill packa tändsticksaskar i kartonger för transport. En ask har måtten \( \, 5 \times 2 \times \displaystyle{5 \over 2} \; {\rm cm} \, \).

a)   Skriv en asks mått till decimaltal med enheten meter (\( {\rm m} \)).

b)   Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong om en kartong har en volym av \( \, 1 \; {\rm m}^3 \, \)?


Övning 9

Skriv följande periodiska decimalutvecklingar i bråkform:


a)   \( 0,222\,222 \, \ldots \)


b)   \( 0,81\,81\,81 \, \ldots \)





Copyright © 2010-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.