Skillnad mellan versioner av "1 1.2 Lösning 10"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
(Skapade sidan med 'Först förenklar vi uttrycket för att enklare kunna hitta det värdet på a för vilket uttryckets värde blir 0: :<math> 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) +...')
 
m
Rad 9: Rad 9:
 
För att <math>{6 \over a-2}</math> ska bli <math> 2 </math> måste <math> a-2 </math> bli <math> 3 </math>, för <math> {6\over3}=2 </math>.
 
För att <math>{6 \over a-2}</math> ska bli <math> 2 </math> måste <math> a-2 </math> bli <math> 3 </math>, för <math> {6\over3}=2 </math>.
  
För att <math> a-2 </math> ska bli <math> 3 </math> måste <math> a </math> bli <math> 5 </math>, för <math> 5-3=2 </math>. Därför: <math> a = 5 </math>
+
För att <math> a-2 </math> ska bli <math> 3 </math> måste <math> a </math> bli <math> 5 </math>, för <math> 5-3=2 </math>. Därför<span style="color:black">:</span> <math> a = 5 </math>
  
 
För att sista uttrycket längst till höger i raden ovan ska bli <math> 0 </math> måste <math>{6 \over a-2}</math> bli <math> 2 </math>, för <math> 2-2=0 </math>.  
 
För att sista uttrycket längst till höger i raden ovan ska bli <math> 0 </math> måste <math>{6 \over a-2}</math> bli <math> 2 </math>, för <math> 2-2=0 </math>.  
Rad 15: Rad 15:
 
För att <math>{6 \over a-2}</math> ska bli <math> 2 </math> måste <math> a-2 </math> bli <math> 3 </math>, för <math> {6\over3}=2 </math>.
 
För att <math>{6 \over a-2}</math> ska bli <math> 2 </math> måste <math> a-2 </math> bli <math> 3 </math>, för <math> {6\over3}=2 </math>.
  
För att <math> a-2 </math> ska bli <math> 3 </math> måste <math> a </math> bli <math> 5 </math>, för <math> 5-3=2 </math>. Därför: <math> a = 5 </math>
+
För att <math> a-2 </math> ska bli <math> 3 </math> måste <math> a </math> bli <math> 5 </math>, för <math> 5-3=2 </math>. Därför<span style="color:black">:</span> <math> a = 5 </math>

Versionen från 21 mars 2015 kl. 11.15

Först förenklar vi uttrycket för att enklare kunna hitta det värdet på a för vilket uttryckets värde blir 0:

\[ 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} = 10 - {6 \cdot 4 \over 3} - {3 \cdot 1 + 3 \over a-2} = \]

\[ = 10 - {24 \over 3} - {3 + 3 \over a-2} = 10 - 8 - {6 \over a-2} = 2 - {6 \over a-2} \]

För att sista uttrycket längst till höger i raden ovan ska bli \( 0 \) måste \({6 \over a-2}\) bli \( 2 \), för \( 2-2=0 \).

För att \({6 \over a-2}\) ska bli \( 2 \) måste \( a-2 \) bli \( 3 \), för \( {6\over3}=2 \).

För att \( a-2 \) ska bli \( 3 \) måste \( a \) bli \( 5 \), för \( 5-3=2 \). Därför: \( a = 5 \)

För att sista uttrycket längst till höger i raden ovan ska bli \( 0 \) måste \({6 \over a-2}\) bli \( 2 \), för \( 2-2=0 \).

För att \({6 \over a-2}\) ska bli \( 2 \) måste \( a-2 \) bli \( 3 \), för \( {6\over3}=2 \).

För att \( a-2 \) ska bli \( 3 \) måste \( a \) bli \( 5 \), för \( 5-3=2 \). Därför: \( a = 5 \)