Skillnad mellan versioner av "3.4 Lösning 6a"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med 'Kalles teckenstudium är alldeles för grovt. Om vi tar ett tätare intervall kring <math> \, x \, = \, 0 \, </math> blir resultatet annorlunda. <table...') |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 5: | Rad 5: | ||
+ | ::<math> f' (-0,1) = 3\cdot (-0,1)^2 = 3\cdot 0,01 = 0,03 > 0 </math> | ||
− | + | ::<math> f' (0,1) = 3\cdot (0,1)^2 = 3\cdot 0,01 = 0,03 > 0 </math> | |
<table RULES="ALL" class="spaced-table" style="margin-left:30px;"> | <table RULES="ALL" class="spaced-table" style="margin-left:30px;"> |
Versionen från 23 januari 2015 kl. 14.40
Kalles teckenstudium är alldeles för grovt.
Om vi tar ett tätare intervall kring \( \, x \, = \, 0 \, \) blir resultatet annorlunda.
- \[ f' (-0,1) = 3\cdot (-0,1)^2 = 3\cdot 0,01 = 0,03 > 0 \]
- \[ f' (0,1) = 3\cdot (0,1)^2 = 3\cdot 0,01 = 0,03 > 0 \]
\(x\) | \(-0,1\) | \(0\) | \(0,1\) |
\( f\,'(x) \) | \(-\) | \(0\) | \(+\) |
\( \,f(x) \) | ↘ | Min | ↘ |