Skillnad mellan versioner av "1.5a Ledning 11"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 6: Rad 6:
  
 
<math> c_1 = {1\over\sqrt{5}} \qquad\qquad\qquad c_2 = -\,{1\over\sqrt{5}} </math>
 
<math> c_1 = {1\over\sqrt{5}} \qquad\qquad\qquad c_2 = -\,{1\over\sqrt{5}} </math>
 
  
 
<math> r_1 = </math> <big><big><math> {1\,+\,\sqrt{5}\over 2} \quad\quad {\color{White} x} </math></big></big> <math> r_2 = </math> <big><big><math> {1\,-\,\sqrt{5}\over 2} </math></big></big>
 
<math> r_1 = </math> <big><big><math> {1\,+\,\sqrt{5}\over 2} \quad\quad {\color{White} x} </math></big></big> <math> r_2 = </math> <big><big><math> {1\,-\,\sqrt{5}\over 2} </math></big></big>
  
 
Då får den explicita formeln följande lite enklare form:
 
Då får den explicita formeln följande lite enklare form:
 
  
 
::<big><math> F(n) \, = \, c_1\:r_1\,^n\;+\;c_2\:r_2\,^n </math></big>
 
::<big><math> F(n) \, = \, c_1\:r_1\,^n\;+\;c_2\:r_2\,^n </math></big>
 
  
 
Bilda med denna form <math> F(n-1) \, </math> och <math> F(n-2) \, </math> och visa identiteten:
 
Bilda med denna form <math> F(n-1) \, </math> och <math> F(n-2) \, </math> och visa identiteten:

Versionen från 4 september 2014 kl. 14.44

Visa först med den explicita formeln\[ F(1) = 1 \quad\text{och }\quad F(2) = 1 \]

För den allmänna behandlingen med \( n\, \) inför några förkortande beteckningar för uttryck som förekommer ofta\[ c_1 = {1\over\sqrt{5}} \qquad\qquad\qquad c_2 = -\,{1\over\sqrt{5}} \]

\( r_1 = \) \( {1\,+\,\sqrt{5}\over 2} \quad\quad {\color{White} x} \) \( r_2 = \) \( {1\,-\,\sqrt{5}\over 2} \)

Då får den explicita formeln följande lite enklare form:

\( F(n) \, = \, c_1\:r_1\,^n\;+\;c_2\:r_2\,^n \)

Bilda med denna form \( F(n-1) \, \) och \( F(n-2) \, \) och visa identiteten\[ F(n) = F(n-1) + F(n-2)\, \]

För att slutföra beviset borde du återställa de inledningsvis förkortade uttrycken dvs sätta tillbaka dem istället för sina resp. förkortningar \( c_1, c_2, r_1, r_2\, \).