Skillnad mellan versioner av "1.2 Lösning 11b"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Created page with "För att beräkna uttryckets maximala värde sätter vi in <math> 1 </math> för <math> x </math> i uttrycket så att det blir: <math> { 87+13 \over (1+9)/5 } = { 100 \over 10/5...")
 
m
 
(8 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
För att beräkna uttryckets maximala värde sätter vi in <math> 1 </math> för <math> x </math> i uttrycket så att det blir:
+
<math> 2 \, </math> och <math> 8 \, </math> är lösningar till 2:a gradsekvationen:
  
<math> { 87+13 \over (1+9)/5 } = { 100 \over 10/5 } = { 100 \over 2 } = 50 </math>
+
::<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math>
 +
 
 +
<b>Prövning för <math> 2 \, </math>:</b>
 +
 
 +
VL <math> {\color{White} x} 2^2 - 10\cdot 2 + 16 = 4 - 20 + 16 = 0 </math>
 +
 
 +
HL <math> {\color{White} x} 0\, </math>
 +
 
 +
VL <math> = </math> HL <math> \Rightarrow\, \quad 2 </math> är en lösning.
 +
 
 +
<b>Prövning för 8:</b>
 +
 
 +
VL <math> {\color{White} x} 8^2 - 10\cdot 8 + 16 = 64 - 80 + 16 = 0 </math>
 +
 
 +
HL <math> {\color{White} x} 0\, </math>
 +
 
 +
VL <math> = </math> HL <math> \Rightarrow\, \quad 8 </math> är en lösning.

Nuvarande version från 4 augusti 2014 kl. 12.36

\( 2 \, \) och \( 8 \, \) är lösningar till 2:a gradsekvationen:

\[ x^2 - 10\,x + 16 = 0 \]

Prövning för \( 2 \, \):

VL \( {\color{White} x} 2^2 - 10\cdot 2 + 16 = 4 - 20 + 16 = 0 \)

HL \( {\color{White} x} 0\, \)

VL \( = \) HL \( \Rightarrow\, \quad 2 \) är en lösning.

Prövning för 8:

VL \( {\color{White} x} 8^2 - 10\cdot 8 + 16 = 64 - 80 + 16 = 0 \)

HL \( {\color{White} x} 0\, \)

VL \( = \) HL \( \Rightarrow\, \quad 8 \) är en lösning.