Skillnad mellan versioner av "1.2 Lösning 11b"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m (Created page with "För att beräkna uttryckets maximala värde sätter vi in <math> 1 </math> för <math> x </math> i uttrycket så att det blir: <math> { 87+13 \over (1+9)/5 } = { 100 \over 10/5...") |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(8 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
− | + | <math> 2 \, </math> och <math> 8 \, </math> är lösningar till 2:a gradsekvationen: | |
− | <math> | + | ::<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math> |
+ | |||
+ | <b>Prövning för <math> 2 \, </math>:</b> | ||
+ | |||
+ | VL <math> {\color{White} x} 2^2 - 10\cdot 2 + 16 = 4 - 20 + 16 = 0 </math> | ||
+ | |||
+ | HL <math> {\color{White} x} 0\, </math> | ||
+ | |||
+ | VL <math> = </math> HL <math> \Rightarrow\, \quad 2 </math> är en lösning. | ||
+ | |||
+ | <b>Prövning för 8:</b> | ||
+ | |||
+ | VL <math> {\color{White} x} 8^2 - 10\cdot 8 + 16 = 64 - 80 + 16 = 0 </math> | ||
+ | |||
+ | HL <math> {\color{White} x} 0\, </math> | ||
+ | |||
+ | VL <math> = </math> HL <math> \Rightarrow\, \quad 8 </math> är en lösning. |
Nuvarande version från 4 augusti 2014 kl. 12.36
\( 2 \, \) och \( 8 \, \) är lösningar till 2:a gradsekvationen:
- \[ x^2 - 10\,x + 16 = 0 \]
Prövning för \( 2 \, \):
VL \( {\color{White} x} 2^2 - 10\cdot 2 + 16 = 4 - 20 + 16 = 0 \)
HL \( {\color{White} x} 0\, \)
VL \( = \) HL \( \Rightarrow\, \quad 2 \) är en lösning.
Prövning för 8:
VL \( {\color{White} x} 8^2 - 10\cdot 8 + 16 = 64 - 80 + 16 = 0 \)
HL \( {\color{White} x} 0\, \)
VL \( = \) HL \( \Rightarrow\, \quad 8 \) är en lösning.