Skillnad mellan versioner av "1.1 Lösning 6"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m (Created page with "För att få det störst möjliga åttasiffriga talet måste vi använda åtta 9-or, vilket ger 99 999 999. En miljon är en etta med sex nollor: 1 000 000, så att 99 999 999 bl...") |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(11 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
− | + | ::::<math>\begin{align} x^4 - 29\;x^2 & = -100 \\ | |
+ | x^4 - 29\;x^2 + 100 & = 0 \\ | ||
+ | \end{align}</math> | ||
+ | |||
+ | Vi inför en ny variabel z som vi definierar som: | ||
+ | |||
+ | ::::::<math> \displaystyle z = x^2 </math> | ||
+ | |||
+ | Om vi i 4:e gradsekvationen ovan ersätter <math> x^2 </math> med <math> z </math> får vi en 2:a gradsekvation som vi löser med pq-formeln: | ||
+ | |||
+ | ::::<math>\begin{align} z^2 - 29\,z + 100 & = 0 \\ | ||
+ | z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{14,5^2 - 100} \\ | ||
+ | z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{210,25 - 100} \\ | ||
+ | z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{110,25} \\ | ||
+ | z_{1,2} & = 14,5 \pm 10,5 \\ | ||
+ | z_1 & = 25 \\ | ||
+ | z_2 & = 4 \\ | ||
+ | \end{align}</math> | ||
+ | |||
+ | Först sätter vi in lösningen <math> z_1 = 25 </math> i substitutionen <math> z = x^2 </math>: | ||
+ | |||
+ | :::::::<math> \displaystyle z = x^2 = 25 </math> | ||
+ | |||
+ | Roten ur båda leden av <math> x^2 = 25 </math> ger lösningarna: | ||
+ | |||
+ | :::::::<math> x_{1,2} = \pm 5 </math> | ||
+ | |||
+ | Sedan görs samma sak med lösningen <math> z_2 = 4 </math>. Insatt i substitutionen <math> z = x^2 </math> ger den: | ||
+ | |||
+ | :::::::<math> \displaystyle z = x^2 = 4 </math> | ||
+ | |||
+ | Roten ur båda leden av <math> x^2 = 4 </math> ger lösningarna: | ||
+ | |||
+ | :::::::<math> x_{3,4} = \pm 2 </math> | ||
+ | |||
+ | Slutligen kan vi konstatera att vår 4:e gradsekvation | ||
+ | |||
+ | :::::<math> x^4 - 29\;x^2 = -100 </math> | ||
+ | |||
+ | har de fyra lösningarna: | ||
+ | |||
+ | :::::<math>\begin{align} x_1 & = 5 \\ | ||
+ | x_2 & = - 5 \\ | ||
+ | x_3 & = 2 \\ | ||
+ | x_4 & = - 2 \\ | ||
+ | \end{align}</math> | ||
+ | |||
+ | En prövning bekräftar detta resultat. |
Nuvarande version från 24 november 2010 kl. 10.01
- \[\begin{align} x^4 - 29\;x^2 & = -100 \\ x^4 - 29\;x^2 + 100 & = 0 \\ \end{align}\]
Vi inför en ny variabel z som vi definierar som:
- \[ \displaystyle z = x^2 \]
Om vi i 4:e gradsekvationen ovan ersätter \( x^2 \) med \( z \) får vi en 2:a gradsekvation som vi löser med pq-formeln:
- \[\begin{align} z^2 - 29\,z + 100 & = 0 \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{14,5^2 - 100} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{210,25 - 100} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{110,25} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm 10,5 \\ z_1 & = 25 \\ z_2 & = 4 \\ \end{align}\]
Först sätter vi in lösningen \( z_1 = 25 \) i substitutionen \( z = x^2 \):
- \[ \displaystyle z = x^2 = 25 \]
Roten ur båda leden av \( x^2 = 25 \) ger lösningarna:
- \[ x_{1,2} = \pm 5 \]
Sedan görs samma sak med lösningen \( z_2 = 4 \). Insatt i substitutionen \( z = x^2 \) ger den:
- \[ \displaystyle z = x^2 = 4 \]
Roten ur båda leden av \( x^2 = 4 \) ger lösningarna:
- \[ x_{3,4} = \pm 2 \]
Slutligen kan vi konstatera att vår 4:e gradsekvation
- \[ x^4 - 29\;x^2 = -100 \]
har de fyra lösningarna:
- \[\begin{align} x_1 & = 5 \\ x_2 & = - 5 \\ x_3 & = 2 \\ x_4 & = - 2 \\ \end{align}\]
En prövning bekräftar detta resultat.