Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Decimaltal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(3 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 6: | Rad 6: | ||
{{Not selected tab|[[1.3.1_Avrundning och värdesiffror|Avrundning & värdesiffror]]}} | {{Not selected tab|[[1.3.1_Avrundning och värdesiffror|Avrundning & värdesiffror]]}} | ||
{{Selected tab|[[1.3 Övningar till Decimaltal|Övningar]]}} | {{Selected tab|[[1.3 Övningar till Decimaltal|Övningar]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[1. | + | {{Not selected tab|[[1.5 Bråkräkning|Nästa demoavsnitt >> ]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
Rad 151: | Rad 151: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 17 april 2019 kl. 08.49
<< Förra avsnitt | Genomgång | Avrundning & värdesiffror | Övningar | Nästa demoavsnitt >> |
E-övningar: 1-4
Övning 1
Ange det decimaltal som har:
a) \( \, 2 \, \) tiondelar och \( \, 5 \, \) hundradelar.
b) \( \, 3 \, \) tiondelar och \( \, 8 \, \) tusendelar.
c) \( \, 5 \, \) hela och \( \, 9 \, \) tiotusendelar.
d) \( \, 6 \, \) tusendelar.
Övning 2
Avrunda:
a) \( 3,96 \, \) till en decimal.
b) \( 15,89 \, \) till tiondelar.
c) \( 1,497 \, \) till två decimaler.
d) \( 17,86502 \, \) till tusendelar.
Övning 3
a) Ange tiondelssiffran i \( \, 13,678 \, \) och dess värde.
b) Ange hundrdelssiffran i \( \, 95,204 \, \). Är den en värdesiffra?
c) Vad blir summan av värdena till hundratalet och tusendelen i \( \, 324,951 \, \).
d) I talet \( \, 87904521 \, \) har man tappat decimaltecknet.
- Ange talet med decimaltecknet om \( \, 7 \, \) är tusentalet.
Övning 4
Skriv följande decimaltal i bråkform:
a) \( 0,8 \)
b) \( 0,35 \)
c) \( 0,45 \)
d) \( 0,375 \)
C-övningar: 5-7
Övning 5
Skriv till decimaltal:
a) \( \displaystyle { 3 \over 5 } \)
b) \( \displaystyle { 5 \over 4 } \)
c) \( \displaystyle { 4 \over 25 } \)
d) \( \displaystyle { 3 \over 8 } \)
Övning 6
I ekonomidelen av dagens tidning kan man läsa att värdet på en aktiekurs är \( \, 7,96 \, \).
Aktiekursens ändring mot gårdagen anges med \( \, + \, 0,98 \, \).
Vad var kursvärdet igår?
Övning 7
Om en bunt papper är \( \; 1 \; {\rm cm} \; \) tjock, hur många blad finns i den om ett blad är \( \, 0,05 \; {\rm mm} \; \) tjockt?
A-övningar: 8-9
Övning 8
En tändsticksfabrik vill packa tändsticksaskar i kartonger för transport. En ask har måtten \( \, 5 \times 2 \times \displaystyle{5 \over 2} \; {\rm cm} \, \).
a) Skriv en asks mått till decimaltal med enheten meter (\( {\rm m} \)).
b) Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong om en kartong har en volym av \( \, 1 \; {\rm m}^3 \, \)?
Övning 9
Skriv följande periodiska decimalutvecklingar i bråkform:
a) \( 0,222\,222 \, \ldots \)
b) \( 0,81\,81\,81 \, \ldots \)
Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.