Skillnad mellan versioner av "1.7 Potenser"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(27 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[1. | + | {{Not selected tab|[[1.5 Bråkräkning| << Förra demoavsnitt]]}} |
{{Selected tab|[[1.7 Potenser|Genomgång]]}} | {{Selected tab|[[1.7 Potenser|Genomgång]]}} | ||
{{Not selected tab|[[1.7.1_Grundpotensform|Grundpotensform]]}} | {{Not selected tab|[[1.7.1_Grundpotensform|Grundpotensform]]}} | ||
{{Not selected tab|[[1.7 Övningar till Potenser|Övningar]]}} | {{Not selected tab|[[1.7 Övningar till Potenser|Övningar]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[ | + | {{Not selected tab|[[1.8 Talsystem med olika baser|Nästa demoavsnitt >> ]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | == <b><span style="color:#931136"> | + | == <b><span style="color:#931136">Hur räknar du?</span></b> == |
<div class="exempel"> | <div class="exempel"> | ||
[[Image: Hur raknar du Potenser 20.jpg]] | [[Image: Hur raknar du Potenser 20.jpg]] | ||
+ | <big> | ||
:<math> {\rm {\color{Red} {OBS!\quad Vanligt\,fel:}}} \quad\; 2\,^3 \; = \; 6 </math> | :<math> {\rm {\color{Red} {OBS!\quad Vanligt\,fel:}}} \quad\; 2\,^3 \; = \; 6 </math> | ||
:<math> \qquad\quad\;\, {\rm Rätt:} \qquad\qquad\! 2\,^3 \; = \; 2 \cdot 2 \cdot 2 \; = \; 4 \cdot 2 \; = \; 8 </math> | :<math> \qquad\quad\;\, {\rm Rätt:} \qquad\qquad\! 2\,^3 \; = \; 2 \cdot 2 \cdot 2 \; = \; 4 \cdot 2 \; = \; 8 </math> | ||
− | </div> <!-- exempel --> | + | </big></div> <!-- exempel --> |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Vad är en potens?</span></b> == | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
− | <td><div class="border-divblue"> | + | <td>[[Image: Potens Bas Exponent_80.jpg]]</td> |
− | <big> | + | <td> <div class="border-divblue"> |
+ | <big>Potens med positiv exponent<span style="color:black">:</span> | ||
− | + | <math> \quad\;\;\; 2\,^{\color{Red} 3} \; = \;\; \underbrace{2 \, \cdot \, 2 \, \cdot \, 2}_{{\color{Red} 3}\;\times} \; = \; 8</math> | |
− | <b><span style="color:#931136">Potens</span></b> = upprepad multiplikation | + | <b><span style="color:#931136">Potens</span></b> = upprepad <b><span style="color:red">multiplikation</span></b> |
− | av <math> \, 2 \, </math> med sig själv, <math> \, {\color{Red} 3} \, </math> gånger. | + | av <math> \, 2 \, </math> med sig själv, <math> \, {\color{Red} 3} \, </math> gånger. |
− | </big></div> | + | </big></div></td> |
− | + | ||
− | + | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
− | < | + | <big> |
− | <math> \, 2\,^3 \, </math> läses <math> \, {\color{Red} 2} </math> <b><span style="color:red">upphöjt till</span></b><math> \, {\color{Red} 3} \, </math> och kallas för <b><span style="color:red">potens</span></b>. <math> \, 2\, </math> heter <b><span style="color:red">basen</span></b> och <math> \, 3 \, </math> <b><span style="color:red">exponenten</span></b>. | + | <math> \, 2\,^3 \, </math> läses <math> \, {\color{Red} 2} </math> <b><span style="color:red">upphöjt till</span></b><math> \, {\color{Red} 3} \, </math> och kallas för <b><span style="color:red">potens</span></b>. Ingredienserna är <math> \, 2\, </math> som heter <b><span style="color:red">basen</span></b> och <math> \, 3 \, </math> som heter <b><span style="color:red">exponenten</span></b>. |
− | Exponenten <math> \, {\color{Red} 3} \, </math> är inget tal som ingår i beräkningen, utan endast en information om att | + | Exponenten <math> \, {\color{Red} 3} \, </math> är inget tal som ingår i beräkningen, utan endast en information om att<span style="color:black">:</span> |
− | + | <math> \, 2 \, </math> ska multipliceras <math> \, {\color{Red} 3} \, </math> gånger med sig själv, en förkortning för upprepad multiplikation (jfr. [[1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F|<b><span style="color:blue">upprepad addition</span></b>]]). | |
− | </ | + | </big> |
<div class="exempel"> <!-- exempel1 --> | <div class="exempel"> <!-- exempel1 --> | ||
− | == <b><span style="color:#931136">Exempel | + | === <b><span style="color:#931136">Exempel</span></b> === |
<big> | <big> | ||
Förenkla<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle{2\,^3 \cdot \; 2\,^5 \over 2\,^4} </math> | Förenkla<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle{2\,^3 \cdot \; 2\,^5 \over 2\,^4} </math> | ||
Rad 62: | Rad 58: | ||
Snabbare<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\!\! \displaystyle{{2\,^3 \cdot \; 2\,^5 \over 2\,^4} \, = \, 2\,^{3\,+\,5\,-\,4} \, = \, 2\,^4 \, = \, 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \, = \, 4 \cdot 4 \, = \, 16} </math> | Snabbare<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\!\! \displaystyle{{2\,^3 \cdot \; 2\,^5 \over 2\,^4} \, = \, 2\,^{3\,+\,5\,-\,4} \, = \, 2\,^4 \, = \, 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \, = \, 4 \cdot 4 \, = \, 16} </math> | ||
+ | |||
+ | För att förstå den snabbare lösningen se [[1.7_Potenser#Potenslagarna|<b><span style="color:blue">Potenslagarna</span></b>]]. | ||
</big> | </big> | ||
</div> <!-- exempel1 --> | </div> <!-- exempel1 --> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | <big>Generellt:</big> | |
− | + | ||
− | + | == <b><span style="color:#931136">Potenser med positiva exponenter</span></b> == | |
− | </div> < | + | |
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | Potensen <big><math> \, a\,^{\color{Red} x} \, </math></big> med <b><span style="color:red">positiv</span></b> exponent (<math> x \, </math> heltal <math> > 0 \, </math> och <math> \, a \, \neq 0 </math>) kan definieras som<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::<b>Upprepad multiplikation av <big><math> \, a \, </math></big> med sig själv, <math> \, {\color{Red} x} \, </math> gånger:</b> | ||
+ | |||
+ | :::::<big><math> \quad a\,^{\color{Red} x} = \underbrace{a \cdot a \cdot a \cdot \quad \ \cdots \quad \cdot a}_{{\color{Red} x}\;{\rm gånger}} </math></big> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Potenslagarna</span></b> == | ||
Rad 90: | Rad 94: | ||
---- | ---- | ||
<b><span style="color:#931136">Potens av en kvot:</span></b> <big><math> \qquad\qquad\qquad\, \left(\displaystyle {a \over b}\right)^x \; = \; \displaystyle {a\,^x \over b\,^x} \qquad\qquad </math></big> | <b><span style="color:#931136">Potens av en kvot:</span></b> <big><math> \qquad\qquad\qquad\, \left(\displaystyle {a \over b}\right)^x \; = \; \displaystyle {a\,^x \over b\,^x} \qquad\qquad </math></big> | ||
− | </div | + | </div> |
− | + | <big> | |
− | + | Dessa lagar gäller för potenser där baserna <math> \, a,\,b \, </math> är tal <math> \, \neq 0 \, </math> och exponenterna <math> \, x,\,y \, </math> är godtyckliga tal. | |
− | + | </big> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | |||
− | |||
<div class="exempel"> <!-- exempel2 --> | <div class="exempel"> <!-- exempel2 --> | ||
− | == <b><span style="color:#931136">Exempel | + | === <b><span style="color:#931136">Exempel på första potenslagen</span></b> === |
<big> | <big> | ||
Förenkla<span style="color:black">:</span> <big><math> \quad\;\; a\,^2 \, \cdot \, a\,^3 </math></big> | Förenkla<span style="color:black">:</span> <big><math> \quad\;\; a\,^2 \, \cdot \, a\,^3 </math></big> | ||
Rad 120: | Rad 119: | ||
− | < | + | <big> |
Den snabbare lösningen ovan är ett exempel på den första potenslagen. Nedan följer ett exempel på den andra potenslagen. | Den snabbare lösningen ovan är ett exempel på den första potenslagen. Nedan följer ett exempel på den andra potenslagen. | ||
− | </ | + | </big> |
<div class="exempel"> <!-- exempel3 --> | <div class="exempel"> <!-- exempel3 --> | ||
− | == <b><span style="color:#931136">Exempel | + | === <b><span style="color:#931136">Exempel på andra potenslagen</span></b> === |
<big> | <big> | ||
::::<big><math> \displaystyle {a\,^{\color{Red} 5} \over a\,^{\color{Red} 3}} \; = \; {a \cdot a \cdot a \cdot a \cdot a \; \over \; a \cdot a \cdot a} \; = \; {a \cdot a \cdot \cancel{a \cdot a \cdot a} \; \over \; \cancel{a \cdot a \cdot a}} \; = \; a \cdot a \; = \; a\,^2 </math></big> | ::::<big><math> \displaystyle {a\,^{\color{Red} 5} \over a\,^{\color{Red} 3}} \; = \; {a \cdot a \cdot a \cdot a \cdot a \; \over \; a \cdot a \cdot a} \; = \; {a \cdot a \cdot \cancel{a \cdot a \cdot a} \; \over \; \cancel{a \cdot a \cdot a}} \; = \; a \cdot a \; = \; a\,^2 </math></big> | ||
− | Snabbare | + | Snabbare: |
::::<big><math> \displaystyle {a\,^{\color{Red} 5} \over a\,^{\color{Red} 3}} \; = \; a\,^{{\color{Red} {5\,-\,3}}} \; = \; a\,^2 </math></big> | ::::<big><math> \displaystyle {a\,^{\color{Red} 5} \over a\,^{\color{Red} 3}} \; = \; a\,^{{\color{Red} {5\,-\,3}}} \; = \; a\,^2 </math></big> | ||
Rad 138: | Rad 137: | ||
− | < | + | <big> |
− | + | Potensbegreppet definierades inledningsvis endast för positiva exponenter. Men den definitionen duger varken för negativa exponenter eller för exponenten <math> \, 0 \, </math>: | |
− | + | ||
+ | Antalet multiplikationer av basen med sig själv kan inte vara negativt eller <math> \, 0 \, </math>. Det behövs nya definitioner resp. slutsatser. | ||
+ | </big> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | : | + | == <b><span style="color:#931136">Potenser med negativa exponenter</span></b> == |
+ | <div class="exempel"> | ||
+ | [[Image: Hur raknar du negativa exponenter 20.jpg]] | ||
+ | </div> | ||
− | |||
− | + | <table> | |
− | < | + | <tr> |
− | < | + | <td><div class="ovnC"> |
+ | <big>Potens med negativ exponent<span style="color:black">:</span> | ||
+ | <math> \qquad \displaystyle 2\,^{\color{Red} {-3}} \; = \;\; \frac{1}{2\,^{\color{Red} {3}}} \; = \; \frac{1}{8} \quad </math> | ||
− | < | + | <b><span style="color:red">Invertera</span></b> potensen med positiv exponent. |
− | + | ||
+ | ---- | ||
− | + | Att <b><span style="color:red">"invertera"</span></b> t.ex. <math> \, 10 \, </math> ger <math> \, \displaystyle {1 \over 10} \; </math>. | |
+ | </big></div> | ||
− | ::::<big><math> a^{-x} = \displaystyle{1 \over a^x} </math></ | + | |
+ | </td> | ||
+ | <td> <div class="ovnE"> | ||
+ | <big>Andra exempel<span style="color:black">:</span></big> | ||
+ | ::<math> \displaystyle{10\,^{-1} \, = \, {1 \over 10\,^1} \, = \, {1 \over 10} \, = \, 0,1} </math> | ||
+ | |||
+ | ::<math> \displaystyle{10\,^{-2} \, = \, {1 \over 10\,^2} \, = \, {1 \over 10 \cdot 10} \, = \, {1 \over 100} \, = \, 0,01} </math> | ||
+ | |||
+ | ::<math> \displaystyle{10\,^{-3} \, = \, {1 \over 10\,^3} \, = \, {1 \over 10 \cdot 10 \cdot 10} \, = \, {1 \over 1000} \, = \, 0,001} </math> | ||
+ | </div> | ||
+ | </td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
+ | |||
+ | <big>Generellt:</big> | ||
+ | |||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | '''Påstående''': | ||
+ | |||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | ===== <b><span style="color:#931136">Lagen om negativ exponent</span></b> <math> \quad a\,^{-x} \; = \; \displaystyle {1 \over a\,^x} </math> ===== | ||
+ | </div> <!-- border-divblue --> | ||
'''Bevis''': | '''Bevis''': | ||
Rad 173: | Rad 196: | ||
Efter dessa steg får vi påståendet, fast baklänges. | Efter dessa steg får vi påståendet, fast baklänges. | ||
− | </div | + | </div> |
− | <div class=" | + | == <b><span style="color:#931136">Potenser med exponenten <math> \, 0 \, </math></span></b> == |
− | + | ||
+ | <big>Exempel:</big> | ||
+ | |||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | <big><math> \quad \displaystyle 2\,^{\color{Red} 0} \;\; = \;\; 1 \quad </math> | ||
+ | </big></div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big>Generellt:</big> | ||
+ | |||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | '''Påstående''': | ||
+ | |||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | ===== <b><span style="color:#931136">Lagen om nollte potens</span></b> <math> \quad a^0 \; = \; 1 \; </math> ===== | ||
+ | </div> <!-- border-divblue --> | ||
+ | |||
+ | '''Bevis''': | ||
+ | |||
+ | Påståendet kan bevisas genom att använda andra potenslagen: | ||
+ | |||
+ | ::::<big><math> \displaystyle{a^x \over a^x} \; = \; a^{x-x} \; = \; a^0 </math></big> | ||
+ | |||
+ | Å andra sidan vet vi att ett bråk med samma täljare som nämnare har värdet <math> \, 1 </math>: | ||
+ | |||
+ | ::::<big><math> \displaystyle{a^x \over a^x} \; = \; 1 </math></big> | ||
+ | |||
+ | Av raderna ovan följer påståendet: | ||
+ | |||
+ | ::::<big><math> a^0 \; = \; 1 </math></big> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big>I båda föregående påståenden ska alltid gälla<span style="color:black">:</span> <math> \quad x \, </math> heltal <math> > 0 \, </math> och <math> \, a \, \neq 0 \quad </math>. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Exemplet nedan ska illustrera lagen ovan genom att visa följande: | ||
+ | |||
+ | Potenser med negativa exponenter är en naturlig fortsättning på potenser med positiva exponenter. | ||
+ | |||
+ | <b><span style="color:red">Nollte potensen</span></b> bildar övergången mellan positiva och negativa exponenter, precis som <math> \, 0 \, </math> är övergången mellan positiva och negativa tal: | ||
+ | </big> | ||
− | |||
− | |||
== <b><span style="color:#931136">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 \; </math>?</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 \; </math>?</span></b> == | ||
Rad 209: | Rad 271: | ||
− | < | + | <big> |
− | Jämför med | + | Jämför exemplet ovan med följande: |
+ | </big> | ||
− | |||
− | |||
== <b><span style="color:#931136">Varför är <math> \; 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Varför är <math> \; 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span></b> == | ||
Rad 242: | Rad 303: | ||
− | < | + | <big> |
− | + | Som man ser är även multiplikation med negativa tal en naturlig fortsättning på multiplikation med positiva tal. | |
+ | Multiplikation med <math> {\color{Red} 0} </math>, kallad <b><span style="color:red">nollprodukten</span></b>, bildar övergången mellan dem, precis som <math> \, 0 \, </math> är övergången mellan positiva och negativa tal. | ||
− | + | Att <math> \, {\color{Red} 0} \, </math> tar över rollen av <math> \, {\color{Red} 1} \, </math> beror på att <math> \, 0 \, </math> är additionens enhet, medan multiplikationens enhet är <math> \, 1 \, </math>. | |
− | + | </big> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
Rad 285: | Rad 331: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010- | + | |
+ | |||
+ | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 13 februari 2020 kl. 12.17
<< Förra demoavsnitt | Genomgång | Grundpotensform | Övningar | Nästa demoavsnitt >> |
Hur räknar du?
Vad är en potens?
![]() |
Potens med positiv exponent: 23=2⋅2⋅2⏟3×=8 Potens = upprepad multiplikation av 2 med sig själv, 3 gånger. |
23 läses 2 upphöjt till3 och kallas för potens. Ingredienserna är 2 som heter basen och 3 som heter exponenten.
Exponenten 3 är inget tal som ingår i beräkningen, utan endast en information om att:
2 ska multipliceras 3 gånger med sig själv, en förkortning för upprepad multiplikation (jfr. upprepad addition).
Exempel
Förenkla: 23⋅2524
Lösning: 23⋅2524=2⋅2⋅2⋅2⋅2⋅2⋅2⋅22⋅2⋅2⋅2=2⋅2⋅2⋅2⋅2⋅2⋅2⋅22⋅2⋅2⋅2=2⋅2⋅2⋅2=4⋅4=16
- OBS! Förenkla alltid först, räkna sedan!
Snabbare: 23⋅2524=23+5−4=24=2⋅2⋅2⋅2=4⋅4=16
För att förstå den snabbare lösningen se Potenslagarna.
Generellt:
Potenser med positiva exponenter
Potensen ax med positiv exponent (x heltal >0 och a≠0) kan definieras som:
- Upprepad multiplikation av a med sig själv, x gånger:
- ax=a⋅a⋅a⋅ ⋯⋅a⏟xgånger
Potenslagarna
Första potenslagen: ax⋅ay=ax+y
Andra potenslagen: axay=ax−y
Tredje potenslagen: (ax)y=ax⋅y
Lagen om nollte potens: a0=1
Lagen om negativ exponent: a−x=1ax
Potens av en produkt: (a⋅b)x=ax⋅bx
Potens av en kvot: (ab)x=axbx
Dessa lagar gäller för potenser där baserna a,b är tal ≠0 och exponenterna x,y är godtyckliga tal.
Exempel på första potenslagen
Förenkla: a2⋅a3
Lösning:
- a2⋅a3=a⋅a⏟2×⋅a⋅a⋅a⏟3×=a⋅a⋅a⋅a⋅a⏟5×=a5
Snabbare:
- a2⋅a3=a2+3=a5
Den snabbare lösningen ovan är ett exempel på den första potenslagen. Nedan följer ett exempel på den andra potenslagen.
Exempel på andra potenslagen
- a5a3=a⋅a⋅a⋅a⋅aa⋅a⋅a=a⋅a⋅a⋅a⋅aa⋅a⋅a=a⋅a=a2
Snabbare:
- a5a3=a5−3=a2
Potensbegreppet definierades inledningsvis endast för positiva exponenter. Men den definitionen duger varken för negativa exponenter eller för exponenten 0:
Antalet multiplikationer av basen med sig själv kan inte vara negativt eller 0. Det behövs nya definitioner resp. slutsatser.
Potenser med negativa exponenter
Potens med negativ exponent: 2−3=123=18 Invertera potensen med positiv exponent. Att "invertera" t.ex. 10 ger 110.
|
Andra exempel:
|
Generellt:
Påstående:
Lagen om negativ exponent a−x=1ax
Bevis:
- 1ax=a0ax=a0−x=a−x
In den första likheten har vi använt lagen om nollte potens baklänges: 1=a0.
In den andra likheten har vi använt andra potenslagen: axay=ax−y.
Efter dessa steg får vi påståendet, fast baklänges.
Potenser med exponenten 0
Exempel:
20=1
Generellt:
Påstående:
Lagen om nollte potens a0=1
Bevis:
Påståendet kan bevisas genom att använda andra potenslagen:
- axax=ax−x=a0
Å andra sidan vet vi att ett bråk med samma täljare som nämnare har värdet 1:
- axax=1
Av raderna ovan följer påståendet:
- a0=1
I båda föregående påståenden ska alltid gälla: x heltal >0 och a≠0.
Exemplet nedan ska illustrera lagen ovan genom att visa följande:
Potenser med negativa exponenter är en naturlig fortsättning på potenser med positiva exponenter.
Nollte potensen bildar övergången mellan positiva och negativa exponenter, precis som 0 är övergången mellan positiva och negativa tal:
Varför är 50=1?
- 54=1⋅5⋅5⋅5⋅5
- 53=1⋅5⋅5⋅5
- 52=1⋅5⋅5
- 51=1⋅5
- 50=1
- 5−1=15
- 5−2=15⋅5
- 5−3=15⋅5⋅5
- 5−4=15⋅5⋅5⋅5
Att 1-orna följer med hela tiden beror på att multiplikationens enhet är 1, dvs a⋅1=a.
Därför blir endast 1 kvar, när vi kommer till 50 då alla 5-or har försvunnit.
Jämför exemplet ovan med följande:
Varför är 5⋅0=0?
- 5⋅4=0+5+5+5+5
- 5⋅3=0+5+5+5
- 5⋅2=0+5+5
- 5⋅1=0+5
- 5⋅0=0
- 5⋅(−1)=0−5
- 5⋅(−2)=0−5−5
- 5⋅(−3)=0−5−5−5
- 5⋅(−4)=0−5−5−5−5
Att 0-orna följer med hela tiden beror på att additionens enhet är 0, dvs a+0=a.
Därför blir endast 0 kvar, när vi kommer till 5⋅0 då alla 5-or har försvunnit.
Som man ser är även multiplikation med negativa tal en naturlig fortsättning på multiplikation med positiva tal.
Multiplikation med 0, kallad nollprodukten, bildar övergången mellan dem, precis som 0 är övergången mellan positiva och negativa tal.
Att 0 tar över rollen av 1 beror på att 0 är additionens enhet, medan multiplikationens enhet är 1.
Internetlänkar
https://www.youtube.com/watch?v=BMEOkzq3Xo4
http://www.youtube.com/watch?v=iYgG4LUqXks
http://www.webbmatte.se/gym/arabiska/2/2_8_4sv.html
http://www.webbmatte.se/gym/arabiska/2/2_8_3sv.html
Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.