Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar till Decimaltal"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(7 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.2 Räkneordning| <math> \pmb{\gets} </math> Förra avsnitt]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.2 Räkneordning| <<&nbsp;&nbsp;Förra avsnitt]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.3 Decimaltal|Genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.3 Decimaltal|Genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.3.1_Avrundning och värdesiffror|Avrundning & värdesiffror]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.3.1_Avrundning och värdesiffror|Avrundning & värdesiffror]]}}
 
{{Selected tab|[[1.3 Övningar till Decimaltal|Övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[1.3 Övningar till Decimaltal|Övningar]]}}
{{Not selected tab|[[1.7 Potenser|Nästa demoavsnitt <math> \pmb{\to} </math>]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.5 Bråkräkning|Nästa demoavsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
Rad 25: Rad 25:
  
 
d) &nbsp; <math> \, 6 \, </math> tusendelar.
 
d) &nbsp; <math> \, 6 \, </math> tusendelar.
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.3 Svar 1a|Svar 1b|1.3 Svar 1b|Svar 1c|1.3 Svar 1c|Lösning 1c|1.3 Lösning 1c|Svar 1d|1.3 Svar 1d|Lösning 1d|1.3 Lösning 1d}}</div>
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.3 Svar 1a|Svar 1b|1.3 Svar 1b|Svar 1c|1.3 Svar 1c|Lösning 1c|1.3 Lösning 1c|Svar 1d|1.3 Svar 1d|Lösning 1d|1.3 Lösning 1d}} -->
 +
</div>
  
  
Rad 39: Rad 40:
  
 
d) &nbsp; <math> 17,86502 \, </math> till tusendelar.  
 
d) &nbsp; <math> 17,86502 \, </math> till tusendelar.  
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.3 Svar 2a|Lösning 2a|1.3 Lösning 2a|Svar 2b|1.3 Svar 2b|Lösning 2b|1.3 Lösning 2b|Svar 2c|1.3 Svar 2c|Lösning 2c|1.3 Lösning 2c|Svar 2d|1.3 Svar 2d|Lösning 2d|1.3 Lösning 2d}}</div>
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.3 Svar 2a|Lösning 2a|1.3 Lösning 2a|Svar 2b|1.3 Svar 2b|Lösning 2b|1.3 Lösning 2b|Svar 2c|1.3 Svar 2c|Lösning 2c|1.3 Lösning 2c|Svar 2d|1.3 Svar 2d|Lösning 2d|1.3 Lösning 2d}} -->
 +
</div>
  
  
Rad 53: Rad 55:
  
 
:Ange talet med decimaltecknet om <math> \, 7 \, </math> är tusentalet.
 
:Ange talet med decimaltecknet om <math> \, 7 \, </math> är tusentalet.
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.3 Svar 3a|Lösning 3a|1.3 Lösning 3a|Svar 3b|1.3 Svar 3b|Lösning 3b|1.3 Lösning 3b|Svar 3c|1.3 Svar 3c|Lösning 3c|1.3 Lösning 3c|Svar 3d|1.3 Svar 3d|Lösning 3d|1.3 Lösning 3d}}</div>
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.3 Svar 3a|Lösning 3a|1.3 Lösning 3a|Svar 3b|1.3 Svar 3b|Lösning 3b|1.3 Lösning 3b|Svar 3c|1.3 Svar 3c|Lösning 3c|1.3 Lösning 3c|Svar 3d|1.3 Svar 3d|Lösning 3d|1.3 Lösning 3d}} -->
 +
</div>
  
  
Rad 67: Rad 70:
  
 
d) &nbsp; <math> 0,375 </math>
 
d) &nbsp; <math> 0,375 </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.3 Svar 4a|Lösning 4a|1.3 Lösning 4a|Svar 4b|1.3 Svar 4b|Lösning 4b|1.3 Lösning 4b|Svar 4c|1.3 Svar 4c|Lösning 4c|1.3 Lösning 4c|Svar 4d|1.3 Svar 4d|Lösning 4d|1.3 Lösning 4d}}</div>
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.3 Svar 4a|Lösning 4a|1.3 Lösning 4a|Svar 4b|1.3 Svar 4b|Lösning 4b|1.3 Lösning 4b|Svar 4c|1.3 Svar 4c|Lösning 4c|1.3 Lösning 4c|Svar 4d|1.3 Svar 4d|Lösning 4d|1.3 Lösning 4d}} -->
 +
</div>
  
  
Rad 90: Rad 94:
  
 
d) &nbsp; <math> \displaystyle { 3 \over 8 } </math>
 
d) &nbsp; <math> \displaystyle { 3 \over 8 } </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.3 Svar 5a|Lösning 5a|1.3 Lösning 5a|Svar 5b|1.3 Svar 5b|Lösning 5b|1.3 Lösning 5b|Svar 5c|1.3 Svar 5c|Lösning 5c|1.3 Lösning 5c|Svar 5d|1.3 Svar 5d|Lösning 5d|1.3 Lösning 5d}}</div>
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.3 Svar 5a|Lösning 5a|1.3 Lösning 5a|Svar 5b|1.3 Svar 5b|Lösning 5b|1.3 Lösning 5b|Svar 5c|1.3 Svar 5c|Lösning 5c|1.3 Lösning 5c|Svar 5d|1.3 Svar 5d|Lösning 5d|1.3 Lösning 5d}} -->
 +
</div>
  
  
Rad 100: Rad 105:
  
 
Vad var kursvärdet igår?
 
Vad var kursvärdet igår?
{{#NAVCONTENT:Svar 6|1.3 Svar 6|Lösning 6|1.3 Lösning 6}}</div>
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 6|1.3 Svar 6|Lösning 6|1.3 Lösning 6}} -->
 +
</div>
  
  
Rad 106: Rad 112:
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
Om en bunt papper är <math> \; 1 \; {\rm cm} \; </math> tjock, hur många blad finns i den om ett blad är <math> \, 0,05 \; {\rm mm} \; </math> tjockt?
 
Om en bunt papper är <math> \; 1 \; {\rm cm} \; </math> tjock, hur många blad finns i den om ett blad är <math> \, 0,05 \; {\rm mm} \; </math> tjockt?
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.3 Svar 7|Lösning 7|1.3 Lösning 7}}</div>
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 7|1.3 Svar 7|Lösning 7|1.3 Lösning 7}} -->
 +
</div>
  
  
Rad 120: Rad 127:
  
 
b) &nbsp; Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong om en kartong har en volym av <math> \, 1 \; {\rm m}^3 \, </math>?
 
b) &nbsp; Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong om en kartong har en volym av <math> \, 1 \; {\rm m}^3 \, </math>?
{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.3 Svar 8a|Lösning 8a|1.3 Lösning 8a|Svar 8b|1.3 Svar 8b|Lösning 8b|1.3 Lösning 8b}}</div>
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.3 Svar 8a|Lösning 8a|1.3 Lösning 8a|Svar 8b|1.3 Svar 8b|Lösning 8b|1.3 Lösning 8b}} -->
 +
</div>
  
  
Rad 132: Rad 140:
  
 
b) &nbsp; <math> 0,81\,81\,81 \, \ldots </math>
 
b) &nbsp; <math> 0,81\,81\,81 \, \ldots </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.3 Svar 9a|Lösning 9a|1.3 Lösning 9a|Svar 9b|1.3 Svar 9b|Lösning 9b|1.3 Lösning 9b}}</div>
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.3 Svar 9a|Lösning 9a|1.3 Lösning 9a|Svar 9b|1.3 Svar 9b|Lösning 9b|1.3 Lösning 9b}} -->
 +
</div>
  
  
Rad 142: Rad 151:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 17 april 2019 kl. 08.49

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Avrundning & värdesiffror          Övningar          Nästa demoavsnitt  >>      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Ange det decimaltal som har:

a)   \( \, 2 \, \) tiondelar och \( \, 5 \, \) hundradelar.

b)   \( \, 3 \, \) tiondelar och \( \, 8 \, \) tusendelar.

c)   \( \, 5 \, \) hela och \( \, 9 \, \) tiotusendelar.

d)   \( \, 6 \, \) tusendelar.


Övning 2

Avrunda:

a)   \( 3,96 \, \) till en decimal.

b)   \( 15,89 \, \) till tiondelar.

c)   \( 1,497 \, \) till två decimaler.

d)   \( 17,86502 \, \) till tusendelar.


Övning 3

a)   Ange tiondelssiffran i \( \, 13,678 \, \) och dess värde.

b)   Ange hundrdelssiffran i \( \, 95,204 \, \). Är den en värdesiffra?

c)   Vad blir summan av värdena till hundratalet och tusendelen i \( \, 324,951 \, \).

d)   I talet \( \, 87904521 \, \) har man tappat decimaltecknet.

Ange talet med decimaltecknet om \( \, 7 \, \) är tusentalet.


Övning 4

Skriv följande decimaltal i bråkform:

a)   \( 0,8 \)

b)   \( 0,35 \)

c)   \( 0,45 \)

d)   \( 0,375 \)



C-övningar: 5-7


Övning 5

Skriv till decimaltal:


a)   \( \displaystyle { 3 \over 5 } \)


b)   \( \displaystyle { 5 \over 4 } \)


c)   \( \displaystyle { 4 \over 25 } \)


d)   \( \displaystyle { 3 \over 8 } \)


Övning 6

I ekonomidelen av dagens tidning kan man läsa att värdet på en aktiekurs är \( \, 7,96 \, \).

Aktiekursens ändring mot gårdagen anges med \( \, + \, 0,98 \, \).

Vad var kursvärdet igår?


Övning 7

Om en bunt papper är \( \; 1 \; {\rm cm} \; \) tjock, hur många blad finns i den om ett blad är \( \, 0,05 \; {\rm mm} \; \) tjockt?


A-övningar: 8-9


Övning 8

En tändsticksfabrik vill packa tändsticksaskar i kartonger för transport. En ask har måtten \( \, 5 \times 2 \times \displaystyle{5 \over 2} \; {\rm cm} \, \).

a)   Skriv en asks mått till decimaltal med enheten meter (\( {\rm m} \)).

b)   Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong om en kartong har en volym av \( \, 1 \; {\rm m}^3 \, \)?


Övning 9

Skriv följande periodiska decimalutvecklingar i bråkform:


a)   \( 0,222\,222 \, \ldots \)


b)   \( 0,81\,81\,81 \, \ldots \)





Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.