Skillnad mellan versioner av "3.5 Lösning 6c"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
(Skapade sidan med '<math> x \, </math> betecknar en längd och kan därför inte bli negativ. Således: ::<math> x \, geq \, 0 \, </math> Å andra sidan kan man inte skära mer än <math> 5 \;...')
 
m
 
(2 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 
<math> x \, </math> betecknar en längd och kan därför inte bli negativ. Således:
 
<math> x \, </math> betecknar en längd och kan därför inte bli negativ. Således:
  
::<math> x \, geq \, 0 \, </math>
+
::<math> x \, \geq \, 0 \, </math>
  
 
Å andra sidan kan man inte skära mer än <math> 5 \; {\rm dm} </math> i kartongen, för då blir det ingen låda. Således:
 
Å andra sidan kan man inte skära mer än <math> 5 \; {\rm dm} </math> i kartongen, för då blir det ingen låda. Således:
  
::<math> x \, leq \, 5 \, </math>
+
::<math> x \, \leq \, 5 \, </math>
  
 
Därför blir målfunktionens definitionsmängd:
 
Därför blir målfunktionens definitionsmängd:
  
::<math> 0 \, \leq \, x \, leq \, 5 \, </math>
+
::<math> 0 \, \leq \, x \, \leq \, 5 \, </math>

Nuvarande version från 2 februari 2015 kl. 20.07

\( x \, \) betecknar en längd och kan därför inte bli negativ. Således:

\[ x \, \geq \, 0 \, \]

Å andra sidan kan man inte skära mer än \( 5 \; {\rm dm} \) i kartongen, för då blir det ingen låda. Således:

\[ x \, \leq \, 5 \, \]

Därför blir målfunktionens definitionsmängd:

\[ 0 \, \leq \, x \, \leq \, 5 \, \]