Skillnad mellan versioner av "1.5a Ledning 11"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(6 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 
Visa först med den explicita formeln:
 
Visa först med den explicita formeln:
  
<math> F(1) = 1 \quad\text{och }\quad F(2) = 1 </math>
+
:<math> F(1) = 1 \quad\text{och }\quad F(2) = 1 </math>
  
 
För den allmänna behandlingen med <math> n\, </math> inför några förkortande beteckningar för uttryck som förekommer ofta:
 
För den allmänna behandlingen med <math> n\, </math> inför några förkortande beteckningar för uttryck som förekommer ofta:
  
<math> c_1 = {1\over\sqrt{5}} \qquad\qquad\qquad c_2 = -\,{1\over\sqrt{5}} </math>
+
:<math> c_1 = {1\over\sqrt{5}} \qquad\qquad\qquad c_2 = -\,{1\over\sqrt{5}} </math>
  
 
+
:<math> r_1 = </math> <big><big><math> {1\,+\,\sqrt{5}\over 2} \quad\quad {\color{White} x} </math></big></big> <math> r_2 = </math> <big><big><math> {1\,-\,\sqrt{5}\over 2} </math></big></big>
<math> r_1 = </math> <big><big><math> {1\,+\,\sqrt{5}\over 2} \quad\quad {\color{White} x} </math></big></big> <math> r_2 = </math> {1\,-\,\sqrt{5}\over 2} </math></big></big>
+
  
 
Då får den explicita formeln följande lite enklare form:
 
Då får den explicita formeln följande lite enklare form:
  
 +
:::<math> F(n) \, = \, c_1\:r_1\,^n\;+\;c_2\:r_2\,^n </math>
  
::<big><math> F(n) \, = \, c_1\:r_1\,^n\;+\;c_2\:r_2\,^n </math></big>
+
Bilda med denna form <math> F(n-1) \, </math> och <math> F(n-2) \, </math> och visa Fibonaccis rekursionsformel:
 
+
 
+
Bilda med denna form <math> F(n-1) \, </math> och <math> F(n-2) \, </math> och visa identiteten:
+
 
+
<math> F(n) = F(n-1) + F(n-2)\, </math>
+
 
+
Skulle det vara enklare för dig skulle du kunna även visa den ekvivalenta identiteten istället:
+
  
<math> F(n+2) = F(n+1) + F(n)\, </math>
+
:<math> F(n) = F(n-1) + F(n-2)\, </math>
  
För att slutföra beviset borde du återställa de inledningsvis förkortade uttrycken och sätta in dem istället för sina resp. förkortningar <math> c_1, c_2, r_1, r_2\, </math>.
+
För att slutföra beviset borde du återställa de inledningsvis förkortade uttrycken dvs sätta tillbaka dem istället för sina resp. förkortningar <math> c_1, c_2, r_1\, </math> och <math> r_2\, </math>.

Nuvarande version från 5 september 2014 kl. 10.45

Visa först med den explicita formeln:

\[ F(1) = 1 \quad\text{och }\quad F(2) = 1 \]

För den allmänna behandlingen med \( n\, \) inför några förkortande beteckningar för uttryck som förekommer ofta:

\[ c_1 = {1\over\sqrt{5}} \qquad\qquad\qquad c_2 = -\,{1\over\sqrt{5}} \]

\[ r_1 = \] \( {1\,+\,\sqrt{5}\over 2} \quad\quad {\color{White} x} \) \( r_2 = \) \( {1\,-\,\sqrt{5}\over 2} \)

Då får den explicita formeln följande lite enklare form:

\[ F(n) \, = \, c_1\:r_1\,^n\;+\;c_2\:r_2\,^n \]

Bilda med denna form \( F(n-1) \, \) och \( F(n-2) \, \) och visa Fibonaccis rekursionsformel:

\[ F(n) = F(n-1) + F(n-2)\, \]

För att slutföra beviset borde du återställa de inledningsvis förkortade uttrycken dvs sätta tillbaka dem istället för sina resp. förkortningar \( c_1, c_2, r_1\, \) och \( r_2\, \).