Skillnad mellan versioner av "1.1 Lösning 6"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(6 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
::::<math>\begin{align} x^4 - 29\;x^2 & = -100 \\ | ::::<math>\begin{align} x^4 - 29\;x^2 & = -100 \\ | ||
− | + | x^4 - 29\;x^2 + 100 & = 0 \\ | |
\end{align}</math> | \end{align}</math> | ||
Rad 7: | Rad 7: | ||
::::::<math> \displaystyle z = x^2 </math> | ::::::<math> \displaystyle z = x^2 </math> | ||
− | + | Om vi i 4:e gradsekvationen ovan ersätter <math> x^2 </math> med <math> z </math> får vi en 2:a gradsekvation som vi löser med pq-formeln: | |
− | ::::<math>\begin{align} z^2 - 29\,z + 100 & = 0 | + | ::::<math>\begin{align} z^2 - 29\,z + 100 & = 0 \\ |
− | z_{1,2} & = | + | z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{14,5^2 - 100} \\ |
− | z_{1,2} & = | + | z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{210,25 - 100} \\ |
− | z_1 & = | + | z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{110,25} \\ |
− | z_2 & = | + | z_{1,2} & = 14,5 \pm 10,5 \\ |
+ | z_1 & = 25 \\ | ||
+ | z_2 & = 4 \\ | ||
\end{align}</math> | \end{align}</math> | ||
− | + | Först sätter vi in lösningen <math> z_1 = 25 </math> i substitutionen <math> z = x^2 </math>: | |
− | :::::::<math> \displaystyle z = x^2 = | + | :::::::<math> \displaystyle z = x^2 = 25 </math> |
− | + | Roten ur båda leden av <math> x^2 = 25 </math> ger lösningarna: | |
− | :::::::<math> x_{1,2} = \pm | + | :::::::<math> x_{1,2} = \pm 5 </math> |
− | Sedan görs samma sak med lösningen <math> z_2 = | + | Sedan görs samma sak med lösningen <math> z_2 = 4 </math>. Insatt i substitutionen <math> z = x^2 </math> ger den: |
− | :::::::<math> \displaystyle z = x^2 = | + | :::::::<math> \displaystyle z = x^2 = 4 </math> |
− | + | Roten ur båda leden av <math> x^2 = 4 </math> ger lösningarna: | |
− | + | :::::::<math> x_{3,4} = \pm 2 </math> | |
− | : | + | Slutligen kan vi konstatera att vår 4:e gradsekvation |
− | + | :::::<math> x^4 - 29\;x^2 = -100 </math> | |
− | :::::<math>\begin{align} x_1 & = | + | har de fyra lösningarna: |
− | x_2 & = - | + | |
+ | :::::<math>\begin{align} x_1 & = 5 \\ | ||
+ | x_2 & = - 5 \\ | ||
+ | x_3 & = 2 \\ | ||
+ | x_4 & = - 2 \\ | ||
\end{align}</math> | \end{align}</math> | ||
En prövning bekräftar detta resultat. | En prövning bekräftar detta resultat. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Nuvarande version från 24 november 2010 kl. 10.01
- \[\begin{align} x^4 - 29\;x^2 & = -100 \\ x^4 - 29\;x^2 + 100 & = 0 \\ \end{align}\]
Vi inför en ny variabel z som vi definierar som:
- \[ \displaystyle z = x^2 \]
Om vi i 4:e gradsekvationen ovan ersätter \( x^2 \) med \( z \) får vi en 2:a gradsekvation som vi löser med pq-formeln:
- \[\begin{align} z^2 - 29\,z + 100 & = 0 \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{14,5^2 - 100} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{210,25 - 100} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{110,25} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm 10,5 \\ z_1 & = 25 \\ z_2 & = 4 \\ \end{align}\]
Först sätter vi in lösningen \( z_1 = 25 \) i substitutionen \( z = x^2 \):
- \[ \displaystyle z = x^2 = 25 \]
Roten ur båda leden av \( x^2 = 25 \) ger lösningarna:
- \[ x_{1,2} = \pm 5 \]
Sedan görs samma sak med lösningen \( z_2 = 4 \). Insatt i substitutionen \( z = x^2 \) ger den:
- \[ \displaystyle z = x^2 = 4 \]
Roten ur båda leden av \( x^2 = 4 \) ger lösningarna:
- \[ x_{3,4} = \pm 2 \]
Slutligen kan vi konstatera att vår 4:e gradsekvation
- \[ x^4 - 29\;x^2 = -100 \]
har de fyra lösningarna:
- \[\begin{align} x_1 & = 5 \\ x_2 & = - 5 \\ x_3 & = 2 \\ x_4 & = - 2 \\ \end{align}\]
En prövning bekräftar detta resultat.