Skillnad mellan versioner av "1.1 Lösning 6"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 22: | Rad 22: | ||
:::::::<math> \displaystyle z = x^2 = 25 </math> | :::::::<math> \displaystyle z = x^2 = 25 </math> | ||
− | Roten ur båda leden ger lösningarna: | + | Roten ur båda leden av <math> x^2 = 25 </math> ger lösningarna: |
:::::::<math> x_{1,2} = \pm 5 </math> | :::::::<math> x_{1,2} = \pm 5 </math> | ||
− | Sedan görs samma sak med lösningen <math> z_2 = | + | Sedan görs samma sak med lösningen <math> z_2 = 4 </math>. Insatt i substitutionen <math> z = x^2 </math> ger den: |
− | :::::::<math> \displaystyle z = x^2 = | + | :::::::<math> \displaystyle z = x^2 = 4 </math> |
− | + | Roten ur båda leden av <math> x^2 = 4 </math> ger lösningarna: | |
− | + | :::::::<math> x_{3,4} = \pm 2 </math> | |
− | : | + | Slutligen kan vi konstatera att vår 4:e gradsekvation |
− | har de | + | :::::<math> x^4 - 29\;x^2 = -100 </math> |
+ | |||
+ | har de tvåfyra lösningarna: | ||
:::::<math>\begin{align} x_1 & = 3 \\ | :::::<math>\begin{align} x_1 & = 3 \\ |
Versionen från 24 november 2010 kl. 09.57
- \[\begin{align} x^4 - 29\;x^2 & = -100 \\ x^4 - 29\;x^2 + 100 & = 0 \\ \end{align}\]
Vi inför en ny variabel z som vi definierar som:
- \[ \displaystyle z = x^2 \]
Om vi i 4:e gradsekvationen ovan ersätter \( x^2 \) med \( z \) får vi en 2:a gradsekvation som vi löser med pq-formeln:
- \[\begin{align} z^2 - 29\,z + 100 & = 0 \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{14,5^2 - 100} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{210,25 - 100} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm \sqrt{110,25} \\ z_{1,2} & = 14,5 \pm 10,5 \\ z_1 & = 25 \\ z_2 & = 4 \\ \end{align}\]
Först sätter vi in lösningen \( z_1 = 25 \) i substitutionen \( z = x^2 \):
- \[ \displaystyle z = x^2 = 25 \]
Roten ur båda leden av \( x^2 = 25 \) ger lösningarna:
- \[ x_{1,2} = \pm 5 \]
Sedan görs samma sak med lösningen \( z_2 = 4 \). Insatt i substitutionen \( z = x^2 \) ger den:
- \[ \displaystyle z = x^2 = 4 \]
Roten ur båda leden av \( x^2 = 4 \) ger lösningarna:
- \[ x_{3,4} = \pm 2 \]
Slutligen kan vi konstatera att vår 4:e gradsekvation
- \[ x^4 - 29\;x^2 = -100 \]
har de tvåfyra lösningarna:
- \[\begin{align} x_1 & = 3 \\ x_2 & = - 3 \\ \end{align}\]
En prövning bekräftar detta resultat.
Så här ser grafen till funktionen \( y = x^4 - 6\,x^2 - 27 \) ut vars nollställen överensstämmer med våra lösningar: