Skillnad mellan versioner av "1.1 Lösning 6"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Blanked the page)
m
Rad 1: Rad 1:
 +
::::::<math>\begin{align} x^4 - 29\;x^2        & = -100    \\
 +
                          x^4 - 29\;x^2 + 100  & = 0      \\
 +
      \end{align}</math>
  
 +
Vi inför en ny variabel z som vi definierar som:
 +
 +
::::::::<math> \displaystyle z = x^2 </math>
 +
 +
Denna substitution överför 4:e gradsekvationen till en 2:a gradsekvation:
 +
 +
::::::<math>\begin{align} z^2 - 29\,z + 100 & = 0                  \\
 +
                                  z_{1,2} & = 3 \pm \sqrt{9 + 27}  \\
 +
                                  z_{1,2} & = 3 \pm 6              \\
 +
                                  z_1    & = 9                    \\
 +
                                  z_2    & = - 3                  \\
 +
    \end{align}</math>
 +
 +
Övergången från z till x gör vi genom att först sätta in lösningen <math> z_1 = 9 </math> i substitutionen <math> z = x^2 </math>:
 +
 +
:::::::<math> \displaystyle z = x^2 = 9 </math>
 +
 +
Nu drar vi roten ur båda leden i ekvationen <math> x^2 = 9 </math> och får lösningarna:
 +
 +
:::::::<math> x_{1,2} = \pm 3 </math>
 +
 +
Sedan görs samma sak med lösningen <math> z_2 = -3 </math>. Insatt i substitutionen <math> z = x^2 </math> ger den:
 +
 +
:::::::<math> \displaystyle z = x^2 = -3 </math>
 +
 +
Men ekvationen <math> x^2 = -3 </math> har inga lösningar pga att roten <math> \sqrt{-3} </math> ur ett negativt tal inte är definierad.
 +
 +
Slutligen kan vi sammanfatta och konstatera att vår 4:e gradsekvation
 +
 +
:::::<math> x^4 - 6\,x^2 - 27 = 0 </math>
 +
 +
har de två lösningarna:
 +
 +
:::::<math>\begin{align} x_1 & = 3    \\
 +
                        x_2 & = - 3  \\
 +
    \end{align}</math>
 +
 +
En prövning bekräftar detta resultat.
 +
 +
Så här ser grafen till funktionen <math> y = x^4 - 6\,x^2 - 27 </math> ut vars nollställen överensstämmer med våra lösningar:
 +
 +
[[Image: 4egradsfkt.jpg]]
 +
++++++

Versionen från 21 november 2010 kl. 23.45

\[\begin{align} x^4 - 29\;x^2 & = -100 \\ x^4 - 29\;x^2 + 100 & = 0 \\ \end{align}\]

Vi inför en ny variabel z som vi definierar som:

\[ \displaystyle z = x^2 \]

Denna substitution överför 4:e gradsekvationen till en 2:a gradsekvation:

\[\begin{align} z^2 - 29\,z + 100 & = 0 \\ z_{1,2} & = 3 \pm \sqrt{9 + 27} \\ z_{1,2} & = 3 \pm 6 \\ z_1 & = 9 \\ z_2 & = - 3 \\ \end{align}\]

Övergången från z till x gör vi genom att först sätta in lösningen \( z_1 = 9 \) i substitutionen \( z = x^2 \):

\[ \displaystyle z = x^2 = 9 \]

Nu drar vi roten ur båda leden i ekvationen \( x^2 = 9 \) och får lösningarna:

\[ x_{1,2} = \pm 3 \]

Sedan görs samma sak med lösningen \( z_2 = -3 \). Insatt i substitutionen \( z = x^2 \) ger den:

\[ \displaystyle z = x^2 = -3 \]

Men ekvationen \( x^2 = -3 \) har inga lösningar pga att roten \( \sqrt{-3} \) ur ett negativt tal inte är definierad.

Slutligen kan vi sammanfatta och konstatera att vår 4:e gradsekvation

\[ x^4 - 6\,x^2 - 27 = 0 \]

har de två lösningarna:

\[\begin{align} x_1 & = 3 \\ x_2 & = - 3 \\ \end{align}\]

En prövning bekräftar detta resultat.

Så här ser grafen till funktionen \( y = x^4 - 6\,x^2 - 27 \) ut vars nollställen överensstämmer med våra lösningar:

4egradsfkt.jpg ++++++