Skillnad mellan versioner av "3.5 Extremvärdesproblem"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(73 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 +
__NOTOC__
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[3.4 Kurvkonstruktioner|<-- Förra avsnitt]]}}
+
{{Not selected tab|[[3.4 Kurvkonstruktioner| <<&nbsp;&nbsp;Förra avsnitt]]}}
 
{{Selected tab|[[3.5 Extremvärdesproblem|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[3.5 Extremvärdesproblem|Genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[3.5 Övningar till Extremvärdesproblem|Övningar]]}}
 
{{Not selected tab|[[3.5 Övningar till Extremvärdesproblem|Övningar]]}}
{{Not selected tab|[[Detta diagnosprov ingår inte i demon.|<span style="color:red">Diagnosprov kap 3 Anv. av deriv.</span>]]}}
 
<!-- {{Not selected tab|[[Diagnosprov kap 3 Användning av derivata|Diagnosprov kap 3 Anv. av deriv.]]}} -->
 
{{Not selected tab|[[Dessa lösningar ingår inte i demon.|<span style="color:red">Lösningar till diagnosprov kap 3</span>]]}}
 
<!-- {{Not selected tab|[[Lösningar till diagnosprov kap 3 Användning av derivata|Lösningar till diagnosprov kap 3]]}} -->
 
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
 +
<!--
 +
[[Media: Lektion 27 Extremvardesproblem I Ruta.pdf|<strong><span style="color:blue">Lektion 27 Extremvärdesproblem I</span></strong>]]
  
[[Media: Lektion 33 Extremvardesproblem I Ruta.pdf|<strong><span style="color:blue">Lektion 33 Extremvärdesproblem I</span></strong>]]
+
[[Media: Lektion 28 Extremvardesproblem II Ruta.pdf|<strong><span style="color:blue">Lektion 28 Extremvärdesproblem II</span></strong>]]
 +
-->
  
[[Media: Lektion 34 Extremvardesproblem II Ruta.pdf|<strong><span style="color:blue">Lektion 34 Extremvärdesproblem II</span></strong>]]
 
__NOTOC__  <!-- __TOC__ -->
 
<div class="exempel">
 
== <b><span style="color:#931136">Exempel 1 Rektangel i parabel</span></b> ==
 
 
<big>
 
<big>
 +
<div class="ovnE"><small>
 +
==== <b><span style="color:#931136">Exempel 1 Rektangel i parabel</span></b> ====
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
Rad 27: Rad 25:
 
Punkten <math> \, (x,\,y) \, </math> rör sig på parabeln, se figuren. Placera den så
 
Punkten <math> \, (x,\,y) \, </math> rör sig på parabeln, se figuren. Placera den så
  
att rektangelns area <math> \, A \, </math> blir så stor som möjligt.
+
att rektangelns area <math> \, A \, </math> blir <strong><span style="color:red">maximal</span></strong>.
  
  
a) &nbsp; Ställ upp rektangelns area som en funktion av <math> \, x \, </math> dvs <math> \, A(x) \, </math>.
+
'''a)''' &nbsp; Ställ upp rektangelns area som en funktion av <math> \, x \, </math> dvs <math> \, A(x) \, </math>.
  
b) &nbsp; Bestäm <math> \, x \, </math> så att <math> \, A(x) \, </math> antar ett maximum.  
+
'''b)''' &nbsp; Bestäm <math> \, x \, </math> så att <math> \, A(x) \, </math> blir maximal.  
  
c) &nbsp; Beräkna rektangelns maximala area.
+
'''c)''' &nbsp; Beräkna rektangelns maximala area.
 
   </td>
 
   </td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; [[Image: 35 Rektangel i parabel.jpg]]
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; [[Image: 35 Rektangel i parabel.jpg]]
Rad 41: Rad 39:
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
</big>
+
&nbsp;'''d)''' &nbsp;Bestäm definitionsmängden till funktionen <math> \, A(x) \, </math> och rita grafen till <math> \, A(x) </math>. Markera maximipunkten från '''b)''' i grafen.
</div> <!-- exempel -->
+
 
 +
:Kontrollera algebraiskt om maximipunkten ligger inom definitionsmängden.
 +
</small></div>
  
  
 +
<div class="ovnE"><small>
 
'''Lösning:'''
 
'''Lösning:'''
  
 
'''a)''' &nbsp; Rektangelns area kan skrivas som <math> \quad A\,(x, \, {\color{Red} y}) \; = \; 2 \, \cdot x \, \cdot \, {\color{Red} y} </math>
 
'''a)''' &nbsp; Rektangelns area kan skrivas som <math> \quad A\,(x, \, {\color{Red} y}) \; = \; 2 \, \cdot x \, \cdot \, {\color{Red} y} </math>
  
Men <math> \, A\,(x, \, {\color{Red} y}) \, </math> är en funktion av <u>två</u> variabler som vi inte kan hantera. För att skriva om den till en funktion <math> \, A\,(x) \, </math> av endast <u>en</u> variabel, nämligen <math> \, x \, </math>, måste <math> \, {\color{Red} y} \, </math> elimineras.
+
:Men <math> \, A\,(x, \, {\color{Red} y}) \, </math> är en funktion av ''två'' variabler som vi inte kan hantera.
  
Det gör vi genom att utnyttja sambandet mellan <math> \, x \, </math> och <math> \, {\color{Red} y} \, </math> som är givet av parabelns ekvation. Rektangelns "rörliga" hörn måste alltid ligga på parabeln. Därför måste dess koordinater <math> \, (x,\,{\color{Red} y}) \, </math> uppfylla parabelns ekvation<span style="color:black">:</span>
+
:Därför måste <math> A\,(x, \, {\color{Red} y}) \, </math> skrivas om till en funktion <math> \, A\,(x) \, </math> av endast ''en'' variabel, nämligen <math> \, x </math>.
  
<div style="border:1px solid black;
+
:Detta gör vi genom att eliminera <math> \, {\color{Red} y} \, </math><span style="color:black">:</span> &nbsp; Vi utnyttjar sambandet mellan <math> \, x \, </math> och <math> \, {\color{Red} y} \, </math> som är givet av parabelns ekvation.
 +
 
 +
:Rektangelns "rörliga" hörn <math> \, (x,\,{\color{Red} y}) \, </math> måste alltid ligga på parabeln. Därför måste <math> \, x \, </math> och <math> \, y \, </math> uppfylla <strong><span style="color:red">parabelns ekvation</span></strong><span style="color:black">:</span>
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td><div style="border:1px solid black;
 
display:inline-block !important;
 
display:inline-block !important;
margin-left: 30px !important;
+
margin-left: 50px !important;
 
padding:10px 10px 10px 10px;  
 
padding:10px 10px 10px 10px;  
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> \displaystyle {\color{Red} y} \, = \, -\,{\, x^2 \over 2} \, + \, 5 </math></strong></div>
+
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> \displaystyle {\color{Red} y} \, = \, -\,{\, x^2 \over 2} \, + \, 5 </math></strong></div></td>
 +
  <td><math> \qquad </math></td>
 +
  <td>Detta samband kallas för problemets <strong><span style="color:red">bivillkor</span></strong>.</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
 +
==== <b><span style="color:#931136">Bivillkor för ett extremvärdesproblem</span></b> ====
 +
<div class="border-divblue">
 +
Ett extremvärdesproblems <strong><span style="color:red">bivillkor</span></strong> är ett samband som bestäms av problemets givna geometriska
  
<!-- Inom [http://sv.wikipedia.org/wiki/Optimeringsl%C3%A4ra <strong><span style="color:blue">optimeringslära</span></strong>] <math>-</math> den matematiska disciplin som sysslar med optimering (maximering och minimering) av funktioner <math>-</math> kallas sambandet ovan för problemets <strong><span style="color:red">bivillkor</span></strong>. -->
+
eller andra föreskrivna egenskaper.
Inom optimeringslära <math>-</math> den matematiska disciplin som sysslar med optimering (maximering och minimering) av funktioner <math>-</math> kallas sambandet ovan för problemets <strong><span style="color:red">bivillkor</span></strong>.
+
----
  
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 30px;padding:10px 20px 10px 20px;-webkit-border-radius: 15px;">
+
Bivillkoret sätter ''restriktioner'' (begränsningar, eng. ''constraints'') på punkten <math> (x,\,y)</math>:s rörelsefrihet. 
<big>'''Bivillkor för ett extremvärdesproblem''':
+
</div>
  
  
Ett extremvärdesproblems <strong><span style="color:red">bivillkor</span></strong> är ett samband mellan problemets variabler och bestäms av problemets <u>givna</u>  
+
:I <b><span style="color:#931136">Exempel 1</span></b> är parabelns ekvation problemets bivillkor, därför att punkten <math> (x,\,y) </math> ''måste'' följa parabeln, se figuren ovan.
  
geometriska eller andra egenskaper. Ibland kallas det även för <strong><span style="color:red">tvångsvillkor</span></strong> (eng. <i>constraint</i>).  
+
:Vi använder bivillkoret för att skriva om rektangelns area från en funktion av två variabler <math> \, x \, </math> och <math> \, y \, </math> till en funktion av en variabel <math> \, x </math>.
</big></div>
+
  
 +
:Därför sätter vi in parabelns ekvation <math> \, \displaystyle {\color{Red} y} = -\,{\, x^2 \over 2} + 5 \, </math> i rektangelns area <math> \, A\,(x, \, {\color{Red} y}) = 2\cdot x \cdot {\color{Red} y} \, </math> för att eliminera <math> \, {\color{Red} y} \,</math>:
  
Tvångsvillkor, därför att man är tvungen att uppfylla villkoret. Bivillkoret för vårt problem är parabelns ekvation, för punkten <math> \, (x,\,y) \, </math> måste följa parabeln.
+
::::<math> A\,(x, \, {\color{Red} y}) \, = \, 2 \cdot x \cdot {\color{Red} y} \, = \, 2 \cdot x \cdot \left({\color{Red} {-\,{\, x^2 \over 2} \, + \, 5}}\right) \, = \, -\,x^3 \, + \, 10\,x </math>
  
Vi använder detta bivillkor för att skriva om rektangelns area från en funktion av två variabler till en funktion av endast en variabel.
+
:På så sätt får vi en funktion för rektangelns area som endast beror av <math> \, x </math>:
 
+
<table>
Därför sätter vi in bivillkoret i <math> \; A\,(x, \, {\color{Red} y}) \, = \, 2\cdot x \cdot {\color{Red} y} \; </math> för att eliminera <math> \, {\color{Red} y} \,</math>. På så sätt får vi ett uttryck för rektangelns area som endast beror av <math> \, x </math>:
+
<tr>
 
+
  <td><div style="border:1px solid black;
::<math> A\,(x, \, {\color{Red} y}) \, = \, 2 \cdot x \cdot {\color{Red} y} \, = \, 2 \cdot x \cdot \left({\color{Red} {-\,{\, x^2 \over 2} \, + \, 5}}\right) \, = \, -\,x^3 \, + \, 10\,x </math>
+
 
+
I optimeringslära kallas den erhållna funktionen av <u>en</u> variabel för problemets <strong><span style="color:red">målfunktion</span></strong>:
+
 
+
<div style="border:1px solid black;
+
 
display:inline-block !important;
 
display:inline-block !important;
margin-left: 30px !important;
+
margin-left: 50px !important;
 
padding:10px 10px 10px 10px;  
 
padding:10px 10px 10px 10px;  
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> A\,(x) \, = \, \displaystyle -\,x^3 \, + \, 10\,x </math></strong></div>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; med definitionsmängden<span style="color:black">:</span> <math> \quad 0 \, \leq \, x \, \leq \, \sqrt{10} </math>
+
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> A\,(x) \, = \, \displaystyle -\,x^3 \, + \, 10\,x </math></strong></div></td>
 +
  <td><math> \qquad </math></td>
 +
  <td>Denna funktion kallas för problemets <strong><span style="color:red">målfunktion</span></strong></td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
Det är denna målfunktion som ska maximeras. Definitionsintervallets vänstra ända <math> \, 0 \, </math> är motiverad av att arean och därmed <math> \, x \, </math> inte kan bli negativ.
 
  
Definitionsintervallets högra ända <math> \, \sqrt{10} \, </math> ges av parabelns positiva nollställe (se figuren ovan), dvs av lösningen till ekvationen <math> \, \displaystyle -{x^2 \over 2} + 5 = 0 \, </math>.
+
==== <b><span style="color:#931136">Målfunktion för ett extremvärdesproblem</span></b> ====
 +
<div class="border-divblue">
 +
Ett extremvärdesproblems <strong><span style="color:red">målfunktion</span></strong> är alltid den funktion av endast ''en'' variabel som ska
  
 +
maximeras eller minimeras.
 +
----
  
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 30px;padding:10px 20px 10px 20px;-webkit-border-radius: 15px;">
+
Extremvärdesproblem består i regel av ett bivillkor och en målfunktion.
<big>'''Målfunktion för ett extremvärdesproblem''':
+
----
  
 +
Bivillkoret används för att reducera målfunktionen till en funktion av endast ''en'' variabel.
 +
</div>
  
Ett extremvärdesproblems <strong><span style="color:red">målfunktion</span></strong> är alltid den funktion som ska maximeras eller minimeras (eng. <i>objective function</i>).
 
</big></div>
 
  
 +
:I <b><span style="color:#931136">Exempel 1</span></b> är <math> A\,(x) </math> problemets målfunktion, därför att det är rektangelns area som ska maximeras.
  
Extremvärdesproblem består i regel av ett eller flera bivillkor och en målfunktion, där bivillkoren används för att reducera målfunktionen till en funktion av endast en variabel.
+
I <math> A\,(x) </math> är parabelns ekvation redan "inbakad".
  
I vårt problem gäller det att maximera målfunktionen <math> \, A\,(x) \, = \, \displaystyle -\,x^3 \, + \, 10\,x \, </math>. Här har bivillkoret redan använts för att göra målfunktionen till en funktion av endast variabeln <math> \, x \, </math>.
 
 
----
 
----
  
  
'''b)''' &nbsp; Resten av uppgiften <math>-</math> att bestämma målfunktionen <math> \, A(x)</math>:s maximum och rektangelns maximala area <math>-</math> kan lösas med de metoder vi lärt oss i de förra avsnitten. Vi börjar med att derivera målfunktionen:
+
'''b)''' &nbsp; För att hitta målfunktionens lokala maximum deriverar vi <math> \, A(x) \, </math> och bestämmer derivatans nollställen:
 
+
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>
 
::<math> A(x) \, = \, -\,x^3 \, + \, 10\,x </math>
 
::<math> A(x) \, = \, -\,x^3 \, + \, 10\,x </math>
  
Rad 116: Rad 133:
 
::<math> A''(x) \, = \, -\,6\,x </math>
 
::<math> A''(x) \, = \, -\,6\,x </math>
  
Derivatans nollställe:
 
  
::<math>\begin{array}{rcrcl}  A'(x) & = & -3\,x^2 \, + \, 10 & = & 0      \\
+
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
</td>
 +
  <td><math> \qquad </math></td>
 +
  <td>Derivatans nollställen:
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
</td>
 +
  <td><math> \qquad </math></td>
 +
<td><math>\begin{array}{rcrcl}  A'(x) & = & -3\,x^2 \, + \, 10 & = & 0      \\
 
                                     &  &                10 & = & 3\,x^2 \\
 
                                     &  &                10 & = & 3\,x^2 \\
 
                                     &  &      {10 \over 3} & = & x^2    \\
 
                                     &  &      {10 \over 3} & = & x^2    \\
Rad 125: Rad 161:
 
                                     &  &                x_2 & = & -1,83  
 
                                     &  &                x_2 & = & -1,83  
 
         \end{array}</math>
 
         \end{array}</math>
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
<math> \quad\; x_2 = -1,83 \, </math> förkastas därför att arean och därmed <math> \, x \, </math> inte kan vara negativ, se även '''d)'''.
  
Pga målfunktionens definitionsmängd (<math> 0 \leq x \leq \sqrt{10} </math>, se b)) förkastas <math> \, x_2 = -1,83 \, </math> medan <math> \, x_1 = 1,83 \, </math> ligger inom definitionsmängden.
+
:Vi sätter in <math> \, x_1 = 1,83 \, </math> i andraderivatan och använder [[3.2_Lokala_maxima_och_minima#Regler_om_max.2Fmin_med_andraderivatan|<strong><span style="color:blue">reglerna om max/min</span></strong>]]<span style="color:black">:</span>
  
Andraderivatans tecken för <math> \, x = 1,83 \, </math><span style="color:black">:</span>
+
<math> \qquad\quad A''(1,83) = -6 \cdot 1,83 \, < \, 0 \quad \Longrightarrow \quad A(x) \, </math> har ett lokalt maximum i <math> \; \boxed{x \, = \, 1,83} \, </math>.
  
<math> A''(1,83) = -6 \cdot 1,83 \, < \, 0 \quad \Longrightarrow \quad A(x) \, </math> har ett lokalt maximum i <math> \, x = 1,83 \, </math>.
+
:För <math> \, x = 1,83 \, {\rm cm} \, </math> antar målfunktionen (rektangelns area) sitt maximum.
 +
----
  
För <math> \, x = 1,83 \, {\rm cm} \, </math> antar målfunktionen (rektangelns area) sitt maximum.
+
 
 +
'''c)''' &nbsp; För att bestämma rektangelns maximala area sätter vi in <math> \, x = 1,83 \, </math> i målfunktionen <math> \, A(x) </math>:
 +
 
 +
:::<math> A\,(x) \, = \, \displaystyle -\,x^3 \, + \, 10\,x </math>
 +
 
 +
:::<math> A(1,83) = -\,1,83\,^3 \, + \, 10 \cdot 1,83 \, = \, 12,17 </math>
 +
 
 +
:Rektangelns maximala area är <math> \, 12,17 \, </math>.  
 
----
 
----
 +
<table>
 +
<tr>
 +
<td>
 +
'''d)''' &nbsp; Målfunktionen <math> \, A\,(x) = \displaystyle -\,x^3 \, + \, 10\,x \, </math> har definitionsintervallet<span style="color:black">:
  
 +
</span> <div style="border:1px solid black;
 +
display:inline-block !important;
 +
margin-left: 150px !important;
 +
padding:10px 10px 10px 10px;
 +
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> \, 0 \, \leq \, x \, \leq \, \sqrt{10} </math></strong></div>
  
'''c)''' &nbsp; Eftersom rektangelns area blir maximal för <math> \, x = 1,83 \, </math> sätter vi in <math> \, x = 1,83 \, </math> i målfunktionen för att få största arean:
+
:Den vänstra ändan <math> \, 0 \, </math> är motiverad av att arean och därmed <math> \, x \, </math> inte kan vara negativ.
  
::<math> A\,(x) \, = \, \displaystyle -\,x^3 \, + \, 10\,x </math>
+
:Den högra ändan <math> \, \sqrt{10} \, </math> är parabelns högra rand i [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel|<b><span style="color:blue">Exempel 1</span></b>]], dvs den positiva lös-
  
::<math> A(1,83) = -\,1,83^3 \, + \, 10 \cdot 1,83 \, = \, 12,17 </math>
+
:ningen till ekvationen <math> \displaystyle -{x^2 \over 2} + 5 = 0 </math>. För <math> x > \sqrt{10} </math> blir <math> y < 0 </math>, vilket inte är tillåtet.
 +
 
 +
:Maximipunkten <math> \, x = 1,83 \, </math> ligger inom definitionsmängden<span style="color:black">:</span> <math> \, 0 \, < \, 1,83 \, < \, \sqrt{10} </math>.
 +
</td>
 +
  <td>&nbsp; [[Image: Ex_1_Malfunktion.jpg]]</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Rektangelns maximala area är <math> \, 12,17 \, </math>.
+
</small></div>
  
  
== Exempel 2 Glasskiva (rektangel i triangel) ==
+
<div class="ovnC"><small>
 +
==== <b><span style="color:#931136">Exempel 2 Glasskiva (rektangel i triangel)</span></b> ====
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>En glasskiva har formen av en rätvinklig triangel med följande mått i cm:
+
   <td>En glasskiva har formen av en rätvinklig triangel med följande mått<span style="color:black">:</span>
  
Ur skivan ska en rektangulär glasplatta med maximal area skäras ut.
+
<math> \qquad\qquad\qquad\quad </math> Kortare kateten <math> \, = \, 20 \, </math> cm
  
a) &nbsp; Formulera problemets bivillkor.
+
<math> \qquad\qquad\qquad\quad </math> Längre kateten <math> \, = \, 30 \, </math> cm
  
b) &nbsp; Ställ upp problemets målfunktion. Ange dess definitionsmängd.
+
En <b><span style="color:red">rektangulär glasplatta med maximal area</span></b> ska skäras ut ur skivan.
  
c) &nbsp; Bestäm <math> \, x \, </math> så att glasplattans area <math> \, A(x) \, </math> maximeras.  
+
'''a)''' &nbsp; Formulera problemets bivillkor.
  
d) &nbsp; Beräkna glasplattans maximala area.
+
'''b)''' &nbsp; Ställ upp problemets målfunktion. Ange dess definitionsmängd.
 
</td>
 
</td>
   <td>&nbsp;&nbsp; [[Image: Ovn 3_2_10_40.jpg]]</td>
+
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Ovn 3_2_10_40.jpg]]</td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
 +
'''c)''' &nbsp; Bestäm <math> \, x \, </math> så att glasplattans area <math> \, A(x) \, </math> maximeras.
 +
 +
'''d)''' &nbsp; Beräkna glasplattans maximala area.
 +
</small></div>
 +
 +
 +
<div class="ovnC"><small>
 
'''Lösning:'''
 
'''Lösning:'''
  
a) &nbsp; Vi inför beteckningen <math> \; {\color{Red} y} \; </math> för glasplattans andra sida, så att rektangelns area kan skrivas som <math> \quad A\,(x, {\color{Red} y}) \; = \; x \; \cdot \; {\color{Red} y} </math>
+
'''a)''' &nbsp; Vi inför beteckningen <math> \; {\color{Red} y} \; </math> för glasplattans andra sida, så att rektangelns area kan skrivas som <math> \; A\,(x, {\color{Red} y}) \; = \; x \; \cdot \; {\color{Red} y} </math>
  
För att skriva om funktionen ovan till en funktion <math> \, A\,(x) \, </math> av endast <u>en</u> variabel, nämligen <math> \, x \, </math>, måste <math> \, {\color{Red} y} \, </math> uttryckas med <math> \, x \, </math>, så att <math> \, {\color{Red} y} \, </math> kan elimineras. Sambandet mellan <math> \, x \, </math> och <math> \, {\color{Red} y} \, </math> bestäms av rektangelns "rörliga" hörn som är bundet till triangelns hypotenusa och måste alltid ligga på den.
+
För att skriva om funktionen ovan till en funktion <math> \, A\,(x) \, </math> av endast ''en'' variabel, nämligen <math> \, x \, </math>,
 +
 
 +
måste <math> \, {\color{Red} y} \, </math> uttryckas med <math> \, x \, </math>, så att <math> \, {\color{Red} y} \, </math> kan elimineras.
 +
 
 +
Sambandet mellan <math> \, x \, </math> och <math> \, {\color{Red} y} \, </math> bestäms av rektangelns "rörliga" hörn som är bundet till triangelns hypotenusa.
 +
 
 +
Vi inför ett koordinatsystem och sätter glasskivan i det, se bilden:
  
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>Vi inför ett koordinatsystem och sätter glasskivan i det, så här:
+
   <td>Triangelns hypotenusa blir då en del av en rät linje.
 
+
Triangelns hypotenusa blir då en del av en rät linje.
+
  
 
Punkten <math> \, (x, y) \, </math> rör sig på denna räta linje vars ekvation är:
 
Punkten <math> \, (x, y) \, </math> rör sig på denna räta linje vars ekvation är:
Rad 183: Rad 258:
 
Skärningspunkten med <math>\,y</math>-axeln<span style="color:black">:</span> <math> \quad m \, = \, 20 </math>
 
Skärningspunkten med <math>\,y</math>-axeln<span style="color:black">:</span> <math> \quad m \, = \, 20 </math>
  
Den räta linjens ekvation blir då<span style="color:black">:</span>
+
Den räta linjens ekvation blir då problemets bivillkor<span style="color:black">:</span>
  
 
:::<div style="border:1px solid black;
 
:::<div style="border:1px solid black;
Rad 191: Rad 266:
 
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> \displaystyle {\color{Red} y} \, = \, - \, {2 \over 3}\,x \, + \, 20 </math></strong></div>
 
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> \displaystyle {\color{Red} y} \, = \, - \, {2 \over 3}\,x \, + \, 20 </math></strong></div>
 
</td>
 
</td>
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; [[Image: Ovn 3_2_10a.jpg]]</td>
+
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; [[Image: Ovn 3_2_10a.jpg]]
 +
 
 +
 
 +
</td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
Detta samband mellan <math> \, x \, </math> och <math> \, {\color{Red} y} \,</math> är problemets bivillkor.
 
----
 
  
  
b) &nbsp; Det ovan formulerade bivillkoret för glasskivan sätts in i <math> \; A\,(x, {\color{Red} y}) = x \cdot {\color{Red} y} \; </math> för att eliminera <math> \, {\color{Red} y} \,</math> och ställa upp ett uttryck för arean som endast beror av <math> \, x </math>:
+
'''b)''' &nbsp; Det ovan formulerade bivillkoret för glasskivan sätts in i <math> \; A\,(x, {\color{Red} y}) = x \cdot {\color{Red} y} \; </math> för att eliminera <math> \, {\color{Red} y} \,</math>
 +
 
 +
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; och ställa upp ett uttryck för arean som endast beror av <math> \, x </math>:
  
 
::<math> A\,(x, \, {\color{Red} y}) \, = \, x \cdot {\color{Red} y} \, = \, x \cdot \left(-\,{2 \over 3}\,x \, + \, 20\right) \, = \, -\,{2 \over 3}\,x^2 \, + \, 20\,x </math>
 
::<math> A\,(x, \, {\color{Red} y}) \, = \, x \cdot {\color{Red} y} \, = \, x \cdot \left(-\,{2 \over 3}\,x \, + \, 20\right) \, = \, -\,{2 \over 3}\,x^2 \, + \, 20\,x </math>
  
Målfunktionen är<span style="color:black">:</span> <div style="border:1px solid black;
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Målfunktionen är<span style="color:black">:</span> <div style="border:1px solid black;
 
display:inline-block !important;
 
display:inline-block !important;
 
margin-left: 25px !important;
 
margin-left: 25px !important;
Rad 208: Rad 286:
 
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> A\,(x) \, = \, \displaystyle -\,{2 \over 3}\,x^2 \, + \, 20\,x </math></strong></div>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; med definitionsmängden<span style="color:black">:</span> <math> \quad  0 \, \leq \, x \, \leq \, 30 \,</math>.
 
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> A\,(x) \, = \, \displaystyle -\,{2 \over 3}\,x^2 \, + \, 20\,x </math></strong></div>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; med definitionsmängden<span style="color:black">:</span> <math> \quad  0 \, \leq \, x \, \leq \, 30 \,</math>.
  
 
----
 
  
  
c) &nbsp; För att maximera målfunktionen börjar vi med att derivera den:
+
'''c)''' &nbsp; För att hitta målfunktionens lokala maximum deriverar vi <math> \, A(x) \, </math> och bestämmer derivatans nollställen:
 
+
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>
 
::<math> A(x) \, = \, -\,{2 \over 3}\,x^2 \, + \, 20\,x </math>
 
::<math> A(x) \, = \, -\,{2 \over 3}\,x^2 \, + \, 20\,x </math>
  
Rad 219: Rad 297:
  
 
::<math> A''(x) \, = \, -\,{4 \over 3} </math>
 
::<math> A''(x) \, = \, -\,{4 \over 3} </math>
 +
</td>
 +
  <td><math> \qquad </math></td>
 +
  <td>Derivatans nollställen:
  
Derivatans nollställe:
 
  
::<math>\begin{array}{rcrcl}  A'(x) & = & -{4 \over 3}\,x + 20 & = & 0 \\
+
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
</td>
 +
  <td><math> \qquad </math></td>
 +
<td><math>\begin{array}{rcrcl}  A'(x) & = & -{4 \over 3}\,x + 20 & = & 0 \\
 
                                     &  &                  20 & = & {4 \over 3}\,x \\
 
                                     &  &                  20 & = & {4 \over 3}\,x \\
                                     &  & {20 \cdot 3 \over 4} & = & x \\
+
                                     &  & {20 \, \cdot \, 3 \over 4} & = & x \\
 
                                     &  &            x & = & 15   
 
                                     &  &            x & = & 15   
 
         \end{array}</math>
 
         \end{array}</math>
  
<math> \, x = 15 \, </math> ligger inom målfunktionens definitionsmängd.
 
  
Andraderivatans tecken för <math> \, x = 15 \, </math><span style="color:black">:</span>
+
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
<math> A''(15) = \displaystyle -\,{4 \over 3} \,<\, 0 \quad \Longrightarrow \quad A(x) \, </math> har ett lokalt maximum i <math> \, x = 15 \, </math>.
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> \, x = 15 \, </math> som ligger inom målfunktionens definitionsmängd, sätts in i andraderivatan enligt [[3.2_Lokala_maxima_och_minima#Regler_om_max.2Fmin_med_andraderivatan|<strong><span style="color:blue">reglerna om max/min</span></strong>]]<span style="color:black">:</span>
  
För <math> \, x = 15 \, {\rm cm} \, </math> antar målfunktionen ett maximum, dvs rektangelns area blir maximal.
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> A''(15) = \displaystyle -\,{4 \over 3} \,<\, 0 \quad \Longrightarrow \quad A(x) \, </math> har ett lokalt maximum i <math> \; \boxed{x \, = \, 15} \, </math>.
----
+
  
 +
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; För <math> \, x = 15 \, {\rm cm} \, </math> antar målfunktionen ett maximum, dvs rektangelns area blir maximal.
  
d) &nbsp; Eftersom rektangeln får sin största area för <math> \, x = 15 \, </math> sätter vi in <math> \, x = 15 \, </math> i målfunktionen för att få största arean:
+
 
 +
'''d)''' &nbsp; Eftersom rektangeln får sin största area för <math> \, x = 15 \, </math> sätter vi in <math> \, x = 15 \, </math> i målfunktionen för att få största arean:
  
 
::<math> A\,(x) \, = \, \displaystyle -\,{2 \over 3}\,x^2 \, + \, 20\,x </math>
 
::<math> A\,(x) \, = \, \displaystyle -\,{2 \over 3}\,x^2 \, + \, 20\,x </math>
Rad 245: Rad 336:
  
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Glasplattans största area blir <math> \, 150 \, {\rm cm}^2 \, </math>.
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Glasplattans största area blir <math> \, 150 \, {\rm cm}^2 \, </math>.
 +
</small></div>
  
  
== Exempel 3 Konservburk ==
+
<div class="ovnA"><small>
 
+
==== <b><span style="color:#931136">Exempel 3 Konservburk</span></b> ====
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>För att producera en cylinderformad konservburk har man <math> \, 500 \, {\rm cm}^2 \, </math> plåt
+
   <td>En cylinderformad konservburk ska produceras av en bit plåt. Vi antar:
  
till förfogande (efter spill). Dvs cylinderns begränsningsarea <math> \, = \, 500 \, {\rm cm}^2 \, </math>.
+
Plåtens area <math> \, = \, </math> cylinderns begränsnings<b><span style="color:red">area</span></b> <math> \, {\color{Red} {= \, 500 \, {\rm cm}^2}} \, </math> efter spill.
  
Maximera konservburkens volym.
+
Vilka mått på cylindern måste väljas så att <b><span style="color:red">volymen</span></b> blir <b><span style="color:red">maximal</span></b>&nbsp;?
  
a) &nbsp; Formulera problemets bivillkor.
 
  
b) &nbsp; Ställ upp problemets målfunktion.
+
'''a)''' &nbsp; Formulera problemets bivillkor.
  
c) &nbsp; Bestäm cylinderns radie och höjd så att burkens volym blir maximal.
+
'''b)''' &nbsp; Ställ upp problemets målfunktion.
  
d) &nbsp; Ange målfunktionens definitionsmängd.
+
'''c)''' &nbsp; Bestäm cylinderns radie och höjd så att burkens volym
  
:Rita graferna till bivillkoret och målfunktionen.
+
:blir maximal.</td>
 +
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 +
  <td>[[Image: Konservburk_40a.jpg]]
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
&nbsp;'''d)'''&nbsp;&nbsp;&nbsp;Ange målfunktionens definitionsmängd. Rita graferna till bivillkoret och målfunktionen. Tolka graferna.
  
e) &nbsp; Beräkna konservburkens maximala volym.
+
&nbsp;'''e)'''&nbsp;&nbsp;&nbsp;Beräkna konservburkens maximala volym.
  
f) &nbsp; Vilket samband råder mellan cylinderns radie <math> \, r \, </math> och dess höjd <math> \, h \, </math>
+
&nbsp;'''f)'''&nbsp;&nbsp;&nbsp; Vilket samband råder mellan cylinderns radie <math> \, r \, </math> och dess höjd <math> \, h \, </math> när volymen maximeras?
 
+
</small></div>
:när volymen maximeras?
+
  </td>
+
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
+
  <td>[[Image: Konservburk_40a.jpg]]</td>
+
</tr>
+
</table>
+
  
  
 +
<div class="ovnA"><small>
 
'''Lösning:'''
 
'''Lösning:'''
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>a) &nbsp; Begränsningsarean <math> \, A \, = \, 2\,\pi\,r\,h \, + 2\,\pi\,r^2 \, = \, 500 </math>
+
   <td>'''a)''' &nbsp; Begränsningsarean <math> \, A \, = \, 2\,\pi\,r\,h \, + 2\,\pi\,r^2 \, = \, 500 </math>
  
 
::<math>\begin{array}{rcl}  2\,\pi\,r\,h \, + 2\,\pi\,r^2 & = & 500  \\
 
::<math>\begin{array}{rcl}  2\,\pi\,r\,h \, + 2\,\pi\,r^2 & = & 500  \\
Rad 290: Rad 382:
 
         \end{array}</math>
 
         \end{array}</math>
  
Därmed är bivillkoret: <div style="border:1px solid black;
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Därmed är bivillkoret: <div style="border:1px solid black;
 
display:inline-block !important;
 
display:inline-block !important;
 
margin-left: 25px !important;
 
margin-left: 25px !important;
Rad 296: Rad 388:
 
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> h \, = \, \displaystyle {250 \over \pi\,r} \, - \, r </math></strong></div>
 
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> h \, = \, \displaystyle {250 \over \pi\,r} \, - \, r </math></strong></div>
 
   </td>
 
   </td>
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
+
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
   <td>[[Image: Zylinder01.gif]]</td>
+
   <td>[[Image: Zylinder01.gif]]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
</td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
  
  
----
+
'''b)''' &nbsp; Cylinderns volym <math> \, V \, </math> är basytan <math> \times </math> höjden dvs<span style="color:black">:</span> <math> \qquad V\,(r, \, {\color{Red} h}) \; = \; \pi \, r^2 \; \cdot \; {\color{Red} h} \qquad </math> Funktion av två variabler<span style="color:black">:</span> <math> \, r \, </math> och <math> \, {\color{Red} h} \, </math>.
  
  
b) &nbsp; Cylinderns volym <math> \, V \, </math> är basytan <math> \times </math> höjden dvs<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\quad V\,(r, \, {\color{Red} h}) \; = \; \pi \, r^2 \; \cdot \; {\color{Red} h} \, </math>
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; För att skriva om denna funktion till en funktion av endast en variabel, sätter vi in bivillkoret från '''a)''' i <math> \, V\,(r, \, {\color{Red} h}) \, </math> och eliminerar <math> \, {\color{Red} h} \, </math><span style="color:black">:</span>
 
+
För att skriva om denna funktion av två variabler till en funktion av endast en variabel, sätter vi in bivillkoret från a) i <math> \, V\,(r, \, {\color{Red} h}) \, </math> och eliminerar <math> \, {\color{Red} h} \, </math>:
+
  
 
:::<math> V\,(r, \, {\color{Red} h}) \, = \, \pi \, r^2 \; \cdot \; {\color{Red} h} \, = \, \pi\,r^2\cdot \left( {\color{Red} {{250 \over \pi\,r}\,-\, r}} \right) \, = \, {250 \cdot \pi\,r^2 \over \pi\,r} \, - \, \pi\,r^3  \, = \, 250 \cdot r  \, - \, \pi\,r^3 </math>
 
:::<math> V\,(r, \, {\color{Red} h}) \, = \, \pi \, r^2 \; \cdot \; {\color{Red} h} \, = \, \pi\,r^2\cdot \left( {\color{Red} {{250 \over \pi\,r}\,-\, r}} \right) \, = \, {250 \cdot \pi\,r^2 \over \pi\,r} \, - \, \pi\,r^3  \, = \, 250 \cdot r  \, - \, \pi\,r^3 </math>
  
Därmed är målfunktionen: <div style="border:1px solid black;
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Därmed blir målfunktionen: <div style="border:1px solid black;
 
display:inline-block !important;
 
display:inline-block !important;
 
margin-left: 25px !important;
 
margin-left: 25px !important;
Rad 318: Rad 413:
  
  
----
+
'''c)''' &nbsp; Målfunktionen maximeras:
 
+
<table>
 
+
<tr>
c) &nbsp; Målfunktionen maximeras:
+
  <td>
 
+
 
::<math> V(r) \, = \, 250 \, r \, - \, \pi\,r^3 </math>
 
::<math> V(r) \, = \, 250 \, r \, - \, \pi\,r^3 </math>
  
Rad 329: Rad 423:
 
::<math> V''(r) \, = \, -\,6\,\pi\,r </math>
 
::<math> V''(r) \, = \, -\,6\,\pi\,r </math>
  
Derivatans nollställe:
 
  
::<math>\begin{array}{rcrcl}  V'(r) & = & 250 \, - \, 3\,\pi\,r^2 & = & 0      \\
 
                                    &  &                    250 & = & 3\,\pi\,r^2 \\
 
                                    &  &      {250 \over 3\,\pi} & = & r^2    \\
 
                                    &  &                r_{1, 2} & = & \pm\,\sqrt{250 \over 3\,\pi} \\
 
                                    &  &                      r & = & 5,15
 
        \end{array}</math>
 
  
<math> \, r_2 = -5,15 \, </math> förkastas, för radien kan inte bli negativ<span style="color:black">:</span> <math> \, r \, > \, 0 \, </math> .
+
</td>
 +
  <td><math> \qquad </math></td>
 +
  <td>Derivatans nollställen:
  
Andraderivatans tecken för <math> \, r = 5,15 \, </math><span style="color:black">:</span>
 
  
<math> V''(5,15) = -6 \,\pi\cdot 5,15 \, < \, 0 \quad \Longrightarrow \quad V(r) \, </math> har ett lokalt maximum för <math> \, r = 5,15 \, </math>.
 
  
För att få cylinderns höjd när volymen maximeras sätter vi in <math> \, r = 5,15 \, </math> i bivillkoret från a)<span style="color:black">:</span>
 
  
<math> h \, = \, \displaystyle {250 \over \pi\,r} \, - \, r \, = \, {250 \over \pi\cdot 5,15} \, - \, 5,15  \, = \, 10,30 </math>
 
  
Cylinderns volym blir maximal för radien <math> \; r = 5,15 \, {\rm cm} \; </math> och höjden <math> \; h = 10,30 \, {\rm cm} \; </math>.
 
----
 
  
  
d) &nbsp; För att bestämma målfunktionens definitionsmängd tittar vi först på bivillkoret:
 
  
:::::<math> h \, = \, \displaystyle {250 \over \pi\,r} \, - \, r </math>
+
</td>
 +
  <td><math> \qquad </math></td>
 +
<td><math>\begin{array}{rcrcl}  V'(r) & = & 250 \, - \, 3\,\pi\,r^2 & = & 0      \\
 +
                                    &  &                    250 & = & 3\,\pi\,r^2 \\
 +
                                    &  &      {250 \over 3\,\pi} & = & r^2    \\
 +
                                    &  &                r_{1, 2} & = & \pm\,\sqrt{250 \over 3\,\pi} \\
 +
                                    &  &                      r & = & 5,15
 +
        \end{array}</math>
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> r_2 = -5,15 \, </math> förkastas, för radien kan inte bli negativ. <math> \, r = 5,15 \, > \, 0 \, </math> sätts in i andraderivatan enligt [[3.2_Lokala_maxima_och_minima#Regler_om_max.2Fmin_med_andraderivatan|<strong><span style="color:blue">reglerna om max/min</span></strong>]]<span style="color:black">:</span>
  
Av detta framgår att <math> \; r \; </math> inte får vara <math> \, 0 \, </math><span style="color:black">:</span> <math> \; r \, \neq \, 0 \; </math>.
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> V''(5,15) = -6 \,\pi\cdot 5,15 \, < \, 0 \quad \Longrightarrow \quad V(r) \, </math> har ett lokalt maximum för <math> \, r = 5,15 </math>.
  
Dessutom kan <math> \; r \; </math> som en längd inte vara negativ. Därför är <math> \, 0 \, </math> en undre gräns för <math> \, r \, </math>:
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; För att få cylinderns höjd när volymen maximeras sätter vi in <math> \, r = 5,15 \, </math> i bivillkoret från '''a)'''<span style="color:black">:</span>
  
:::::<math> r \, > \, 0 </math>
+
:::::<math> h \, = \, \displaystyle {250 \over \pi\,r} \, - \, r \, = \, {250 \over \pi\cdot 5,15} \, - \, 5,15  \, = \, 10,30 </math>
  
För att hitta en övre gräns (största möjliga värde) för <math> \; r \; </math> tittar vi på cylinderns begränsningsarea:
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Cylinderns volym blir maximal för radien <math> \quad \boxed{r = 5,15 \; {\rm cm}} \quad </math> och höjden <math> \quad \boxed{h = 10,30 \; {\rm cm}} \quad </math>.
  
:::::<math> \, A \, = \, 2\,\pi\,r\,h \, + 2\,\pi\,r^2 \, = \, 500 </math>
 
  
Pga begränsningsareans konstanta värde <math> \, 500 \, </math> blir cylinderns radie störst när höjden blir <math> \, 0 \, </math>.
+
'''d)''' &nbsp; För att bestämma målfunktionens definitionsmängd tittar undersöker vi bivillkoret<span style="color:black">:</span> <math> \qquad h \, = \, \displaystyle {250 \over \pi\,r} \, - \, r </math>
  
Därför får vi radiens största värde <math> \, r_{max} \, </math> om vi i formeln ovan väljer <math> \, h=0 \, </math>:
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Av detta framgår att <math> \, r \, </math> inte får vara <math> \, 0 \, </math><span style="color:black">:</span> <math> \; r \, \neq \, 0 \; </math>. Därför är <math> \, 0 \, </math> en undre gräns för <math> \, r </math><span style="color:black">:</span> <math> \qquad r \, > \, 0 </math>
  
:::::<math> \, h = 0 \qquad \Longrightarrow \qquad A \, = \, 2\,\pi \cdot \left(r_{max}\right)\,^2 \, = \, 500 </math>
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; För att hitta en övre gräns (största möjliga värde) för <math> \; r \; </math> tittar vi på cylinderns begränsningsarea<span style="color:black">:</span>
  
Varav följer:
+
:::::<math> \, A \, = \, 2\,\pi\,r\,h \, + 2\,\pi\,r^2 \, = \, 500 </math>
  
:::::<math> \, r_{max} \, = \, \sqrt{500 \over 2\,\pi} \, = \, 8,92 </math>
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Pga begränsningsareans konstanta värde <math> \, 500 \, </math> blir cylinderns radie störst när höjden blir <math> \, 0 \, </math>.
  
Därmed blir målfunktionens definitionsmängd:
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Därför får vi radiens störst möjliga värde om vi i formeln ovan väljer <math> \, h=0 </math><span style="color:black">:</span>
  
::::<div style="border:1px solid black;
+
:::::<math> \, h = 0 \qquad \Longrightarrow \qquad A \, = \, 2\,\pi \cdot \left(r\right)\,^2 \, = \, 500 \qquad \Longrightarrow \qquad r \, = \, \sqrt{500 \over 2\,\pi} \, = \, 8,92 </math>
 +
 
 +
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Därmed blir målfunktionens definitionsmängd<span style="color:black">:</span><math> \qquad\qquad </math><div style="border:1px solid black;
 
display:inline-block !important;
 
display:inline-block !important;
 
margin-left: 25px !important;
 
margin-left: 25px !important;
Rad 384: Rad 478:
 
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> 0 \; < \; r \; \leq \; 8,92 </math></strong></div>
 
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> 0 \; < \; r \; \leq \; 8,92 </math></strong></div>
  
Grafen till vänster visar bivillkoret och grafen till höger målfunktionen, båda som funktioner av <math> \, r \, </math> med definitionsmängden ovan:
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Grafen till vänster visar bivillkoret <math> h \, = \, \displaystyle {250 \over \pi\,r} \, - \, r </math> och till höger målfunktionen <math> V(r) \, = \, 250 \, r \, - \, \pi\,r^3 </math>, båda med definitionsmängden ovan.
  
[[Image: Konservburk Grafer.jpg]]
+
:[[Image: Konservburk Grafer.jpg]]
  
Målfunktionens graf visar att volymen blir maximal för <math> \, r = 5,15 \, </math>.
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Målfunktionens graf till höger bekräftar det algebraiska resultatet från '''c)''', nämligen att volymen blir maximal för <math> \, r = 5,15 </math>.
  
Bivillkorets graf visar att <math> \, r \, </math> inte kan bli större än <math> \, 8,92 \, </math>, medan <math> \, h \, </math> kan växa obegränsat när <math> \, r \, </math> går mot <math> \, 0 \, </math>.
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Bivillkorets graf till vänster bekräftar att för <math> \, r = 5,15 \, </math> höjden blir <math> \, \approx \, 10 </math> och dessutom att <math> \, r \, </math> inte kan bli större än <math> \, 8,92 </math>.
----
+
  
  
e) &nbsp; Resultaten från c) sätter vi in i målfunktionen för att få cylinderns största volym:
+
'''e)''' &nbsp; Resultaten från '''c)''' sätts in i målfunktionen för att få cylinderns största volym<span style="color:black">:</span>
  
 
::<math> V(5,15) \, = \, \pi \, \cdot 5,15^2 \, \cdot 10,30 \, = \, 858,23 </math>
 
::<math> V(5,15) \, = \, \pi \, \cdot 5,15^2 \, \cdot 10,30 \, = \, 858,23 </math>
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Konservburkens maximala volym blir <math> \; 858,23 \, {\rm cm}^3 \; </math>.
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Konservburkens maximala volym blir <math> \; 858,23 \, {\rm cm}^3 \; </math>.
----
+
  
  
f) &nbsp; Följande samband råder mellan cylinderns radie <math> \; r = 5,15 \, {\rm cm} \; </math> och dess höjd <math> \; h = 10,30 \, {\rm cm} \; </math> när volymen till en cylinder med en begränsningsarea på <math> \, 500 \, {\rm cm}^2 \, </math>, maximeras:
+
'''f)''' &nbsp; Följande samband råder mellan cylinderns radie <math> \; r = 5,15 \, {\rm cm} \; </math> och dess höjd <math> \; h = 10,30 \, {\rm cm}</math>
 +
 
 +
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; när volymen till en cylinder med en begränsningsarea på <math> \, 500 \, {\rm cm}^2 \, </math>, maximeras<span style="color:black">:</span>
  
 
::::<div style="border:1px solid black;
 
::::<div style="border:1px solid black;
Rad 409: Rad 503:
 
padding:10px 10px 10px 10px;  
 
padding:10px 10px 10px 10px;  
 
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> 2 \; r \; = \; h </math></strong></div>
 
-webkit-border-radius: 10px;"><strong><math> 2 \; r \; = \; h </math></strong></div>
 +
</small></div>
  
Återstår frågan om samma samband även råder generellt mellan radien <math> \; r \; </math> och höjden <math> \; h \; </math> för alla konservburkar med given begränsningsarea och maximal volym:
+
 
 +
Återstår frågan som är föremål för undersökning i [[3.5_Övningar_till_Extremvärdesproblem#.C3.96vning_9|<strong><span style="color:blue">övning 9</span></strong>]], om samma samband även råder <strong><span style="color:red">generellt</span></strong> mellan radien <math> \; r \; </math> och höjden <math> \; h \; </math> för alla konservburkar med vilken begränsningsarea som helst och maximal volym, nämligen<span style="color:black">:</span>
  
 
::<div style="border:1px solid black;
 
::<div style="border:1px solid black;
 
display:inline-block !important;
 
display:inline-block !important;
margin-left: 23px !important;
+
margin-left: 70px !important;
 
padding:10px 10px 10px 10px;  
 
padding:10px 10px 10px 10px;  
 
-webkit-border-radius: 10px;"><strong> Diametern <math> \; = \; </math> Höjden </strong></div>
 
-webkit-border-radius: 10px;"><strong> Diametern <math> \; = \; </math> Höjden </strong></div>
  
<!-- Denna fråga är föremål för undersökning i [[3.5_Övningar_till_Extremvärdesproblem#.C3.96vning_9|<strong><span style="color:blue">övning 9</span></strong>]]. En annan intressant frågeställning är: -->
+
En annan intressant frågeställning är:
Denna fråga är föremål för undersökning i övning 9 som endast ingår i den mer omfattande delen av demosidan. En annan intressant frågeställning är:
+
  
Råder även samma samband <math> \; 2 \, r \, = \, h \; </math> om man utgår från en konservburk med fast given volym och istället minimerar materialåtgången för konservburken?
+
Råder även sambandet ovan om man utgår från en konservburk med fast given volym vars materialåtgång ska minimeras?
  
En närmare undersökning kommer att visa att detta är fallet.
+
En närmare undersökning liknande lösningen till [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk|<strong><span style="color:blue">Exempel 3</span></strong>]] kommer att visa att detta är fallet.
  
 +
Dvs sambandet ovan är alltid optimalt ur ekonomisk synpunkt.
  
== Ett ekonomiskt exempel ==
 
  
<!-- Se [[3.5_Övningar_till_Extremvärdesproblem#.C3.96vning_7|<strong><span style="color:blue">övning 7</span></strong>]]. -->
+
== <b><span style="color:#931136">Ett ekonomiskt exempel</span></b> ==
Se övning 7 som endast ingår i den mer omfattande delen av demosidan.
+
  
 +
 +
Se [[3.5_Övningar_till_Extremvärdesproblem#.C3.96vning_7|<strong><span style="color:blue">övning 7</span></strong>]].
 +
</big>
  
  
Rad 438: Rad 535:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 13 juni 2020 kl. 16.57

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar      


Exempel 1 Rektangel i parabel

En rektangel är inbunden i en parabel vars ekvation är given:
\[ y \, = \, -\,{\, x^2 \over 2} \, + \, 5 \qquad {\rm med} \qquad y \, \geq \, 0 \]

Punkten \( \, (x,\,y) \, \) rör sig på parabeln, se figuren. Placera den så

att rektangelns area \( \, A \, \) blir maximal.


a)   Ställ upp rektangelns area som en funktion av \( \, x \, \) dvs \( \, A(x) \, \).

b)   Bestäm \( \, x \, \) så att \( \, A(x) \, \) blir maximal.

c)   Beräkna rektangelns maximala area.

       35 Rektangel i parabel.jpg

 d)  Bestäm definitionsmängden till funktionen \( \, A(x) \, \) och rita grafen till \( \, A(x) \). Markera maximipunkten från b) i grafen.

Kontrollera algebraiskt om maximipunkten ligger inom definitionsmängden.


Lösning:

a)   Rektangelns area kan skrivas som \( \quad A\,(x, \, {\color{Red} y}) \; = \; 2 \, \cdot x \, \cdot \, {\color{Red} y} \)

Men \( \, A\,(x, \, {\color{Red} y}) \, \) är en funktion av två variabler som vi inte kan hantera.
Därför måste \( A\,(x, \, {\color{Red} y}) \, \) skrivas om till en funktion \( \, A\,(x) \, \) av endast en variabel, nämligen \( \, x \).
Detta gör vi genom att eliminera \( \, {\color{Red} y} \, \):   Vi utnyttjar sambandet mellan \( \, x \, \) och \( \, {\color{Red} y} \, \) som är givet av parabelns ekvation.
Rektangelns "rörliga" hörn \( \, (x,\,{\color{Red} y}) \, \) måste alltid ligga på parabeln. Därför måste \( \, x \, \) och \( \, y \, \) uppfylla parabelns ekvation:
\( \displaystyle {\color{Red} y} \, = \, -\,{\, x^2 \over 2} \, + \, 5 \)
\( \qquad \) Detta samband kallas för problemets bivillkor.

Bivillkor för ett extremvärdesproblem

Ett extremvärdesproblems bivillkor är ett samband som bestäms av problemets givna geometriska

eller andra föreskrivna egenskaper.


Bivillkoret sätter restriktioner (begränsningar, eng. constraints) på punkten \( (x,\,y)\):s rörelsefrihet.


I Exempel 1 är parabelns ekvation problemets bivillkor, därför att punkten \( (x,\,y) \) måste följa parabeln, se figuren ovan.
Vi använder bivillkoret för att skriva om rektangelns area från en funktion av två variabler \( \, x \, \) och \( \, y \, \) till en funktion av en variabel \( \, x \).
Därför sätter vi in parabelns ekvation \( \, \displaystyle {\color{Red} y} = -\,{\, x^2 \over 2} + 5 \, \) i rektangelns area \( \, A\,(x, \, {\color{Red} y}) = 2\cdot x \cdot {\color{Red} y} \, \) för att eliminera \( \, {\color{Red} y} \,\):
\[ A\,(x, \, {\color{Red} y}) \, = \, 2 \cdot x \cdot {\color{Red} y} \, = \, 2 \cdot x \cdot \left({\color{Red} {-\,{\, x^2 \over 2} \, + \, 5}}\right) \, = \, -\,x^3 \, + \, 10\,x \]
På så sätt får vi en funktion för rektangelns area som endast beror av \( \, x \):
\( A\,(x) \, = \, \displaystyle -\,x^3 \, + \, 10\,x \)
\( \qquad \) Denna funktion kallas för problemets målfunktion


Målfunktion för ett extremvärdesproblem

Ett extremvärdesproblems målfunktion är alltid den funktion av endast en variabel som ska

maximeras eller minimeras.


Extremvärdesproblem består i regel av ett bivillkor och en målfunktion.


Bivillkoret används för att reducera målfunktionen till en funktion av endast en variabel.


I Exempel 1 är \( A\,(x) \) problemets målfunktion, därför att det är rektangelns area som ska maximeras.

I \( A\,(x) \) är parabelns ekvation redan "inbakad".



b)   För att hitta målfunktionens lokala maximum deriverar vi \( \, A(x) \, \) och bestämmer derivatans nollställen:

\[ A(x) \, = \, -\,x^3 \, + \, 10\,x \]
\[ A'(x) \, = \, -\,3\,x^2 \, + \, 10 \]
\[ A''(x) \, = \, -\,6\,x \]




\( \qquad \) Derivatans nollställen:






\( \qquad \) \(\begin{array}{rcrcl} A'(x) & = & -3\,x^2 \, + \, 10 & = & 0 \\ & & 10 & = & 3\,x^2 \\ & & {10 \over 3} & = & x^2 \\ & & x_{1, 2} & = & \sqrt{10 \over 3} \\ & & x_1 & = & 1,83 \\ & & x_2 & = & -1,83 \end{array}\)

\( \quad\; x_2 = -1,83 \, \) förkastas därför att arean och därmed \( \, x \, \) inte kan vara negativ, se även d).

Vi sätter in \( \, x_1 = 1,83 \, \) i andraderivatan och använder reglerna om max/min:

\( \qquad\quad A''(1,83) = -6 \cdot 1,83 \, < \, 0 \quad \Longrightarrow \quad A(x) \, \) har ett lokalt maximum i \( \; \boxed{x \, = \, 1,83} \, \).

För \( \, x = 1,83 \, {\rm cm} \, \) antar målfunktionen (rektangelns area) sitt maximum.


c)   För att bestämma rektangelns maximala area sätter vi in \( \, x = 1,83 \, \) i målfunktionen \( \, A(x) \):

\[ A\,(x) \, = \, \displaystyle -\,x^3 \, + \, 10\,x \]
\[ A(1,83) = -\,1,83\,^3 \, + \, 10 \cdot 1,83 \, = \, 12,17 \]
Rektangelns maximala area är \( \, 12,17 \, \).

d)   Målfunktionen \( \, A\,(x) = \displaystyle -\,x^3 \, + \, 10\,x \, \) har definitionsintervallet:

\( \, 0 \, \leq \, x \, \leq \, \sqrt{10} \)
Den vänstra ändan \( \, 0 \, \) är motiverad av att arean och därmed \( \, x \, \) inte kan vara negativ.
Den högra ändan \( \, \sqrt{10} \, \) är parabelns högra rand i Exempel 1, dvs den positiva lös-
ningen till ekvationen \( \displaystyle -{x^2 \over 2} + 5 = 0 \). För \( x > \sqrt{10} \) blir \( y < 0 \), vilket inte är tillåtet.
Maximipunkten \( \, x = 1,83 \, \) ligger inom definitionsmängden: \( \, 0 \, < \, 1,83 \, < \, \sqrt{10} \).
  Ex 1 Malfunktion.jpg


Exempel 2 Glasskiva (rektangel i triangel)

En glasskiva har formen av en rätvinklig triangel med följande mått:

\( \qquad\qquad\qquad\quad \) Kortare kateten \( \, = \, 20 \, \) cm

\( \qquad\qquad\qquad\quad \) Längre kateten \( \, = \, 30 \, \) cm

En rektangulär glasplatta med maximal area ska skäras ut ur skivan.

a)   Formulera problemets bivillkor.

b)   Ställ upp problemets målfunktion. Ange dess definitionsmängd.

   Ovn 3 2 10 40.jpg

c)   Bestäm \( \, x \, \) så att glasplattans area \( \, A(x) \, \) maximeras.

d)   Beräkna glasplattans maximala area.


Lösning:

a)   Vi inför beteckningen \( \; {\color{Red} y} \; \) för glasplattans andra sida, så att rektangelns area kan skrivas som \( \; A\,(x, {\color{Red} y}) \; = \; x \; \cdot \; {\color{Red} y} \)

För att skriva om funktionen ovan till en funktion \( \, A\,(x) \, \) av endast en variabel, nämligen \( \, x \, \),

måste \( \, {\color{Red} y} \, \) uttryckas med \( \, x \, \), så att \( \, {\color{Red} y} \, \) kan elimineras.

Sambandet mellan \( \, x \, \) och \( \, {\color{Red} y} \, \) bestäms av rektangelns "rörliga" hörn som är bundet till triangelns hypotenusa.

Vi inför ett koordinatsystem och sätter glasskivan i det, se bilden:

Triangelns hypotenusa blir då en del av en rät linje.

Punkten \( \, (x, y) \, \) rör sig på denna räta linje vars ekvation är:

\[ {\color{Red} y} \, = \, k\,x \, + \, m \]

Lutningen \( \, k \, = \, \displaystyle {\Delta y \over \Delta x} \, = \, - \, {20 \over 30} \, = \, - \, {2 \over 3} \)

Skärningspunkten med \(\,y\)-axeln: \( \quad m \, = \, 20 \)

Den räta linjens ekvation blir då problemets bivillkor:

\( \displaystyle {\color{Red} y} \, = \, - \, {2 \over 3}\,x \, + \, 20 \)
       Ovn 3 2 10a.jpg



b)   Det ovan formulerade bivillkoret för glasskivan sätts in i \( \; A\,(x, {\color{Red} y}) = x \cdot {\color{Red} y} \; \) för att eliminera \( \, {\color{Red} y} \,\)

     och ställa upp ett uttryck för arean som endast beror av \( \, x \):

\[ A\,(x, \, {\color{Red} y}) \, = \, x \cdot {\color{Red} y} \, = \, x \cdot \left(-\,{2 \over 3}\,x \, + \, 20\right) \, = \, -\,{2 \over 3}\,x^2 \, + \, 20\,x \]
     Målfunktionen är:
\( A\,(x) \, = \, \displaystyle -\,{2 \over 3}\,x^2 \, + \, 20\,x \)
       med definitionsmängden: \( \quad 0 \, \leq \, x \, \leq \, 30 \,\).


c)   För att hitta målfunktionens lokala maximum deriverar vi \( \, A(x) \, \) och bestämmer derivatans nollställen:

\[ A(x) \, = \, -\,{2 \over 3}\,x^2 \, + \, 20\,x \]
\[ A'(x) \, = \, -\,{4 \over 3}\,x \, + \, 20 \]
\[ A''(x) \, = \, -\,{4 \over 3} \]
\( \qquad \) Derivatans nollställen:





\( \qquad \) \(\begin{array}{rcrcl} A'(x) & = & -{4 \over 3}\,x + 20 & = & 0 \\ & & 20 & = & {4 \over 3}\,x \\ & & {20 \, \cdot \, 3 \over 4} & = & x \\ & & x & = & 15 \end{array}\)


     \( \, x = 15 \, \) som ligger inom målfunktionens definitionsmängd, sätts in i andraderivatan enligt reglerna om max/min:

     \( A''(15) = \displaystyle -\,{4 \over 3} \,<\, 0 \quad \Longrightarrow \quad A(x) \, \) har ett lokalt maximum i \( \; \boxed{x \, = \, 15} \, \).

     För \( \, x = 15 \, {\rm cm} \, \) antar målfunktionen ett maximum, dvs rektangelns area blir maximal.


d)   Eftersom rektangeln får sin största area för \( \, x = 15 \, \) sätter vi in \( \, x = 15 \, \) i målfunktionen för att få största arean:

\[ A\,(x) \, = \, \displaystyle -\,{2 \over 3}\,x^2 \, + \, 20\,x \]
\[ A(15) = -\,{2 \over 3} \cdot 15^2 + 20 \cdot 15 = 150 \]

     Glasplattans största area blir \( \, 150 \, {\rm cm}^2 \, \).


Exempel 3 Konservburk

En cylinderformad konservburk ska produceras av en bit plåt. Vi antar:

Plåtens area \( \, = \, \) cylinderns begränsningsarea \( \, {\color{Red} {= \, 500 \, {\rm cm}^2}} \, \) efter spill.

Vilka mått på cylindern måste väljas så att volymen blir maximal ?


a)   Formulera problemets bivillkor.

b)   Ställ upp problemets målfunktion.

c)   Bestäm cylinderns radie och höjd så att burkens volym

blir maximal.
     Konservburk 40a.jpg

 d)   Ange målfunktionens definitionsmängd. Rita graferna till bivillkoret och målfunktionen. Tolka graferna.

 e)   Beräkna konservburkens maximala volym.

 f)    Vilket samband råder mellan cylinderns radie \( \, r \, \) och dess höjd \( \, h \, \) när volymen maximeras?


Lösning:

a)   Begränsningsarean \( \, A \, = \, 2\,\pi\,r\,h \, + 2\,\pi\,r^2 \, = \, 500 \)
\[\begin{array}{rcl} 2\,\pi\,r\,h \, + 2\,\pi\,r^2 & = & 500 \\ 2\,\pi\,r\,h & = & 500 \, - 2\,\pi\,r^2 \\ h & = & {500 - 2\,\pi\,r^2 \over 2\,\pi\,r} \\ h & = & {500 \over 2\,\pi\,r} \, - \, r \, = \, {250 \over \pi\,r} \, - \, r \end{array}\]
       Därmed är bivillkoret:
\( h \, = \, \displaystyle {250 \over \pi\,r} \, - \, r \)
      Zylinder01.gif




b)   Cylinderns volym \( \, V \, \) är basytan \( \times \) höjden dvs: \( \qquad V\,(r, \, {\color{Red} h}) \; = \; \pi \, r^2 \; \cdot \; {\color{Red} h} \qquad \) Funktion av två variabler: \( \, r \, \) och \( \, {\color{Red} h} \, \).


       För att skriva om denna funktion till en funktion av endast en variabel, sätter vi in bivillkoret från a) i \( \, V\,(r, \, {\color{Red} h}) \, \) och eliminerar \( \, {\color{Red} h} \, \):

\[ V\,(r, \, {\color{Red} h}) \, = \, \pi \, r^2 \; \cdot \; {\color{Red} h} \, = \, \pi\,r^2\cdot \left( {\color{Red} {{250 \over \pi\,r}\,-\, r}} \right) \, = \, {250 \cdot \pi\,r^2 \over \pi\,r} \, - \, \pi\,r^3 \, = \, 250 \cdot r \, - \, \pi\,r^3 \]
       Därmed blir målfunktionen:
\( V(r) \, = \, 250 \, r \, - \, \pi\,r^3 \)


c)   Målfunktionen maximeras:

\[ V(r) \, = \, 250 \, r \, - \, \pi\,r^3 \]
\[ V'(r) \, = \, 250 \, - \, 3\,\pi\,r^2 \]
\[ V''(r) \, = \, -\,6\,\pi\,r \]


\( \qquad \) Derivatans nollställen:





\( \qquad \) \(\begin{array}{rcrcl} V'(r) & = & 250 \, - \, 3\,\pi\,r^2 & = & 0 \\ & & 250 & = & 3\,\pi\,r^2 \\ & & {250 \over 3\,\pi} & = & r^2 \\ & & r_{1, 2} & = & \pm\,\sqrt{250 \over 3\,\pi} \\ & & r & = & 5,15 \end{array}\)

       \( r_2 = -5,15 \, \) förkastas, för radien kan inte bli negativ. \( \, r = 5,15 \, > \, 0 \, \) sätts in i andraderivatan enligt reglerna om max/min:

       \( V''(5,15) = -6 \,\pi\cdot 5,15 \, < \, 0 \quad \Longrightarrow \quad V(r) \, \) har ett lokalt maximum för \( \, r = 5,15 \).

       För att få cylinderns höjd när volymen maximeras sätter vi in \( \, r = 5,15 \, \) i bivillkoret från a):

\[ h \, = \, \displaystyle {250 \over \pi\,r} \, - \, r \, = \, {250 \over \pi\cdot 5,15} \, - \, 5,15 \, = \, 10,30 \]

       Cylinderns volym blir maximal för radien \( \quad \boxed{r = 5,15 \; {\rm cm}} \quad \) och höjden \( \quad \boxed{h = 10,30 \; {\rm cm}} \quad \).


d)   För att bestämma målfunktionens definitionsmängd tittar undersöker vi bivillkoret: \( \qquad h \, = \, \displaystyle {250 \over \pi\,r} \, - \, r \)

       Av detta framgår att \( \, r \, \) inte får vara \( \, 0 \, \): \( \; r \, \neq \, 0 \; \). Därför är \( \, 0 \, \) en undre gräns för \( \, r \): \( \qquad r \, > \, 0 \)

       För att hitta en övre gräns (största möjliga värde) för \( \; r \; \) tittar vi på cylinderns begränsningsarea:

\[ \, A \, = \, 2\,\pi\,r\,h \, + 2\,\pi\,r^2 \, = \, 500 \]

       Pga begränsningsareans konstanta värde \( \, 500 \, \) blir cylinderns radie störst när höjden blir \( \, 0 \, \).

       Därför får vi radiens störst möjliga värde om vi i formeln ovan väljer \( \, h=0 \):

\[ \, h = 0 \qquad \Longrightarrow \qquad A \, = \, 2\,\pi \cdot \left(r\right)\,^2 \, = \, 500 \qquad \Longrightarrow \qquad r \, = \, \sqrt{500 \over 2\,\pi} \, = \, 8,92 \]
       Därmed blir målfunktionens definitionsmängd:\( \qquad\qquad \)
\( 0 \; < \; r \; \leq \; 8,92 \)

      Grafen till vänster visar bivillkoret \( h \, = \, \displaystyle {250 \over \pi\,r} \, - \, r \) och till höger målfunktionen \( V(r) \, = \, 250 \, r \, - \, \pi\,r^3 \), båda med definitionsmängden ovan.

Konservburk Grafer.jpg

      Målfunktionens graf till höger bekräftar det algebraiska resultatet från c), nämligen att volymen blir maximal för \( \, r = 5,15 \).

      Bivillkorets graf till vänster bekräftar att för \( \, r = 5,15 \, \) höjden blir \( \, \approx \, 10 \) och dessutom att \( \, r \, \) inte kan bli större än \( \, 8,92 \).


e)   Resultaten från c) sätts in i målfunktionen för att få cylinderns största volym:

\[ V(5,15) \, = \, \pi \, \cdot 5,15^2 \, \cdot 10,30 \, = \, 858,23 \]

       Konservburkens maximala volym blir \( \; 858,23 \, {\rm cm}^3 \; \).


f)   Följande samband råder mellan cylinderns radie \( \; r = 5,15 \, {\rm cm} \; \) och dess höjd \( \; h = 10,30 \, {\rm cm}\)

      när volymen till en cylinder med en begränsningsarea på \( \, 500 \, {\rm cm}^2 \, \), maximeras:

\( 2 \; r \; = \; h \)


Återstår frågan som är föremål för undersökning i övning 9, om samma samband även råder generellt mellan radien \( \; r \; \) och höjden \( \; h \; \) för alla konservburkar med vilken begränsningsarea som helst och maximal volym, nämligen:

Diametern \( \; = \; \) Höjden

En annan intressant frågeställning är:

Råder även sambandet ovan om man utgår från en konservburk med fast given volym vars materialåtgång ska minimeras?

En närmare undersökning liknande lösningen till Exempel 3 kommer att visa att detta är fallet.

Dvs sambandet ovan är alltid optimalt ur ekonomisk synpunkt.


Ett ekonomiskt exempel

Se övning 7.




Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.