Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 92: | Rad 92: | ||
--> | --> | ||
− | <big><big> | + | <big><big>3. [http://mathonline.se:1800/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big> |
− | <big><big> | + | <big><big>4. [http://mathonline.se:1800/index.php/En_matten%C3%B6t <span style="color:blue">En mattenöt: Cirkel eller kvadrat?</span>]</big></big> |
</td> | </td> |
Versionen från 1 juni 2019 kl. 22.19
Välkommen till Math Online:s demosida \(-\) ett utdrag ur m(o)
\( \qquad\quad \) |
På teknikprogrammet används Math Online som kursmaterial Vill du vara med på en Matte 3c-lektion med m(o) kontakta oss.
|
\( \quad \) >> \( \quad \)
Exempel på en övning
Exempel på övningens svar
Exempel på övningens fullständiga lösning
|
- Till varje avsnitt finns det övningar indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Klicka på exemplen ovan \( \uparrow \, \).
- Varje kapitel avslutas med ett eller flera diagnosprov som ska förbereda eleven på det riktiga provet.
- Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
- Diagnosprovens resultat kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekunskaper.
- Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter.
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
- Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
- Inte alla delar ingår i denna demo. För att se andra delar ta kontakt.
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
1. Exempelorienterad undervisning:
2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)? |
\( \quad \) | Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar
Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet) Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \) Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel) Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter
Formulering & ledning \( \qquad \) Generell lösning \( \qquad \) Svar |
Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.