Skillnad mellan versioner av "1.7.1 Grundpotensform"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(36 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 +
__NOTOC__
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.2 Räkneordning|<-- Förra demoavsnitt]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.5 Bråkräkning| <<&nbsp;&nbsp;Förra demoavsnitt]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.7 Potenser|Potenser]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.7 Potenser|Potenser]]}}
{{Selected tab|[[1.7.2_Grundpotensform|Grundpotensform]]}}
+
{{Selected tab|[[1.7.1_Grundpotensform|Grundpotensform]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.7 Övningar till Potenser|Övningar]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.7 Övningar till Potenser|Övningar]]}}
{{Not selected tab|[[Diagnosprov i Matte 1c kap 1 Aritmetik|Diagnosprov kap 1]]}}
+
{{Not selected tab|[[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|Diagnosprov kap 1]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
__TOC__  <!-- __NOTOC__ -->
+
 
 
<div class="tolv"> <!-- tolv1 -->
 
<div class="tolv"> <!-- tolv1 -->
Grundpotensform (eng. [https://www.youtube.com/watch?v=Dme-G4rc6NI|<strong><span style="color:blue">scientific notation</span></strong>]) är ett sätt att skriva tal med hjälp av <math>10</math>-[[1.7 Potenser|<strong><span style="color:blue">potenser</span></strong>]].
+
För att förenkla skrivandet av stora och små tal används <b><span style="color:red">grundpotensform</span></b> (eng. [https://www.youtube.com/watch?v=Dme-G4rc6NI|<b><span style="color:blue">scientific notation</span></b>]) som är ett sätt att skriva tal med hjälp av <math>10</math>-potenser.
  
I räknarens display kan (beroende på modell) tal visas t.ex. på följande sätt:
+
Grundpotensform visas i räknarens display (beroende på modellen) t.ex. så här:
  
  
Rad 21: Rad 22:
  
 
<math> 5,26 \, {\text E} \, {\color{Red} {-3}} \, = \, 5,26 \cdot 10\,^{\color{Red} {-3}} \, = \, 5,26 \cdot \displaystyle{{1 \over 10\,^3} \, = \, 5,26 \cdot {1 \over 10 \cdot 10 \cdot 10} \, = \, 5,26 \cdot {1 \over 1000} \, = \, 5,26 \cdot 0,001 \, = \, 0,00526} </math>
 
<math> 5,26 \, {\text E} \, {\color{Red} {-3}} \, = \, 5,26 \cdot 10\,^{\color{Red} {-3}} \, = \, 5,26 \cdot \displaystyle{{1 \over 10\,^3} \, = \, 5,26 \cdot {1 \over 10 \cdot 10 \cdot 10} \, = \, 5,26 \cdot {1 \over 1000} \, = \, 5,26 \cdot 0,001 \, = \, 0,00526} </math>
 
Den exakta definitionen är:
 
 
</div> <!-- tolv1 -->
 
</div> <!-- tolv1 -->
  
  
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
<b>Grundpotensform:</b>
+
== <small><b><span style="color:#931136">Definition:</span></b></small> ==
  
:<big><math> a \, \cdot \, 10\,^n \quad\; {\rm där\;} n \; {\rm är\;heltal} \quad\; {\rm och} \quad\; 1 \leq a < 10 \quad </math></big>
+
<big>
 +
<b><span style="color:#931136"><math> a \cdot 10\,^n \; </math></span></b> kallas <b><span style="color:#931136">grundpotensform</span></b> om <b><span style="color:#931136"><math> n \, </math></span></b> är heltal och <math> \; 1 \leq </math> <b><span style="color:#931136"><math> a </math></span></b> <math> < 10 \; </math>.
  
 
+
Dvs <b><span style="color:#931136"><math> \, a \, </math></span></b> måste vara mellan <math> \, 1,\ldots \, </math> och <math> \, 9,\ldots \; </math>.</big>
<b>Alla tal kan endast på ett sätt skrivas i grundpotensform.</b>
+
 
</div>
 
</div>
  
  
 
<div class="tolv"> <!-- tolv2 -->
 
<div class="tolv"> <!-- tolv2 -->
 +
<b>OBS!</b> &nbsp;&nbsp; Inte alla uttryck med en <math> \, 10</math>-potens är grundpotensformer. Talet <math> \, a \, </math> som står framför <math> \, 10</math>-potensen måste vara <math> \, < 10 \, </math>.
 +
 +
Villkoret <math> \quad\ 1 \leq a < 10 \quad </math> i definitionen gör att alla tal <i>endast på ett sätt</i> kan skrivas i grundpotensform.
 +
 
I praktiken används grundpotensformen för att kunna skriva stora och små tal, utan att behöva skriva så många nollor.
 
I praktiken används grundpotensformen för att kunna skriva stora och små tal, utan att behöva skriva så många nollor.
 
</div> <!-- tolv2 -->
 
</div> <!-- tolv2 -->
Rad 46: Rad 49:
  
  
<strong><span style="color:#931136">Stora:</span></strong> <math> \qquad 8\,250\,000\,000\,000\,000 \; = \; 8,25 \, \cdot \, 10\,^{15} </math>
+
<b><span style="color:#931136">Stora tal:</span></b> <math> \qquad 8\,250\,000\,000\,000\,000 \; = \; 8,25 \, \cdot \, 10\,^{15} </math>
  
  
<strong><span style="color:#931136">Små:</span></strong> <math> \qquad\; 0,000\,000\,000\,000\,16 \;\; = \;\; 1,6 \, \cdot \, 10\,^{-13} </math>
+
<b><span style="color:#931136">Små tal:</span></b> <math> \qquad\; 0,000\,000\,000\,000\,16 \;\; = \;\; 1,6 \, \cdot \, 10\,^{-13} </math>
  
  
Rad 57: Rad 60:
  
 
<div class="tolv"> <!-- tolv3 -->
 
<div class="tolv"> <!-- tolv3 -->
Att multiplicera <math> \, 8,25 \, </math> med <math> \, 10\,^{15} \, </math> innebär att flytta decimalkommat <math> \, 15  \, </math>positioner till höger.
+
Läs exemplen ovan från höger för att förstå hur man skriver grundpotensform till vanligt tal:
  
Att multiplicera <math> \, 1,6 \, </math> med <math> \, 10\,^{-13} \, </math> innebär att flytta decimalkommat <math> \, 13  \, </math>positioner till vänster.
+
Att multiplicera <math> \, 8,25 \, </math> med <math> \, 10\,^{15} \, </math> innebär att flytta <math> \, 8,25</math>:s decimalkomma <math> \, 15  \, </math>positioner till höger.
 +
 
 +
Att multiplicera <math> \, 1,6 \, </math> med <math> \, 10\,^{-13} \, </math> innebär att flytta <math> \, 1,6</math>:s decimalkomma <math> \, 13  \, </math>positioner till vänster.
 +
 
 +
Omvänt, hur man skriver vanliga tal i grundpotensform, förklaras i [[1.7.1_Grundpotensform#Exempel_3|<b><span style="color:blue">Exempel 3 och 4</span></b>]] längre fram.
 
</div> <!-- tolv3 -->
 
</div> <!-- tolv3 -->
  
Rad 69: Rad 76:
  
  
<strong><span style="color:#931136">Lösning:</span></strong> <math> \qquad </math>Att multiplicera <math> \, 6,28 \, </math> med <math> \, 10\,^6 \, </math> innebär att multiplicera <math> \, 6,28 \, </math> med <math> \, 1\,000\,000 \, </math> och därmed att flytta <math> \, 6,28</math>:s decimalkomma <math> \, 6  \, </math> positioner till höger:
+
<b><span style="color:#931136">Lösning:</span></b> <math> \qquad </math>Att multiplicera <math> \, 6,28 \, </math> med <math> \, 10\,^6 \, </math> innebär att multiplicera <math> \, 6,28 \, </math> med <math> \, 1\,000\,000 \, </math> och därmed att flytta <math> \, 6,28</math>:s decimalkomma <math> \, 6  \, </math> positioner till höger:
  
 
:<math> \qquad\;\,\qquad\quad\; 6,28 \cdot 10\,^6 \, = \, 6,28 \cdot 1\,000\,000 \, = \, \underline{6\,280\,000} </math>
 
:<math> \qquad\;\,\qquad\quad\; 6,28 \cdot 10\,^6 \, = \, 6,28 \cdot 1\,000\,000 \, = \, \underline{6\,280\,000} </math>
Rad 82: Rad 89:
  
  
<strong><span style="color:#931136">Lösning:</span></strong> <math> \qquad </math>Att multiplicera <math> \, 3 \, </math> med <math> \, 10\,^{-4} \, </math> innebär att multiplicera <math> \, 3 \, </math> med <math> \, 0,000\,1 \, </math> och därmed att flytta <math> \, 3</math>:s decimalkomma <math> \, 4  \, </math> positioner till vänster.  
+
<b><span style="color:#931136">Lösning:</span></b> <math> \qquad </math>Att multiplicera <math> \, 3 \, </math> med <math> \, 10\,^{-4} \, </math> innebär att multiplicera <math> \, 3 \, </math> med <math> \, 0,000\,1 \, </math> och därmed att flytta <math> \, 3</math>:s decimalkomma <math> \, 4  \, </math> positioner till vänster.  
  
 
::::&nbsp;&nbsp;Decimalkommats aktuella position är <math> \, 3,0  \, </math>. Flyttning <math> \, 4  \, </math> positioner till vänster ger <math> \, 0,000\,3  \, </math>:  
 
::::&nbsp;&nbsp;Decimalkommats aktuella position är <math> \, 3,0  \, </math>. Flyttning <math> \, 4  \, </math> positioner till vänster ger <math> \, 0,000\,3  \, </math>:  
Rad 97: Rad 104:
  
  
<strong><span style="color:#931136">Lösning:</span></strong> <math> \qquad 11\,000 \, = \, 11 \cdot 1\,000 \, = \, 11 \cdot 10\,^3 \, = \, \underline{1,1 \cdot 10\,^4} </math>
+
<b><span style="color:#931136">Lösning:</span></b> <math> \qquad 11\,000 \, = \, 11 \cdot 1\,000 \, = \, 11 \cdot 10\,^3 \, = \, 11 \cdot \underbrace{ {\color{Red} {10\,^{-1} \cdot 10\,^1}} }_{=\;1} \cdot 10\,^3 \, = \, (11 \cdot {\color{Red} {10\,^{-1}}}) \cdot ({\color{Red} {10\,^1}} \cdot 10\,^3) \, = \, \underline{1,1 \cdot 10\,^4} </math>
  
:<math> {\rm {\color{Red} {OBS!\qquad\quad\; Vanligt\,fel:}}} \quad\;\; 11 \cdot 10\,^3 \; {\rm som\;svar.} </math>
+
:<math> {\rm {\color{Red} {OBS!\qquad\quad\; Vanligt\,fel:}}} \quad\;\; 11 \cdot 10\,^3 \quad {\rm som\;svar.} </math>
  
:<math> \qquad\;\,\qquad\quad\; {\rm Därför\;att} \qquad 11 \cdot 10\,^3 \quad {\rm inte\;är\;någon\;grundpotensform:} \quad 11 > 10 \, {\rm .}</math>
+
<math> \qquad\;\,\qquad\quad\; {\rm Därför\;att} \qquad 11 \cdot 10\,^3 \quad {\rm inte\;är\;någon\;grundpotensform:} \quad 11 > 10 \quad , </math> se [[1.7.1_Grundpotensform#Definition:|<b><span style="color:blue">definitionen</span></b>]]:
  
:<math> \qquad\;\,\qquad\quad\; a \; {\rm måste\;uppfylla\;villkoret\;} \; 1 \leq a < 10 \quad \Longrightarrow \quad 11 \; {\rm inte\;lämpligt\;som\;} a  \, {\rm .}</math>
+
:<math> \qquad\;\,\qquad\quad\; {\rm Villkoret} \quad 1 \leq a < 10 \quad {\rm är\;inte\;uppfyllt\;} \quad \Longrightarrow \quad 11 \; {\rm inte\;lämpligt\;som\;} a  \, {\rm .}</math>
 
</big>
 
</big>
 
</div>  <!-- exempel3 -->
 
</div>  <!-- exempel3 -->
Rad 109: Rad 116:
  
 
<div class="tolv"> <!-- tolv4 -->
 
<div class="tolv"> <!-- tolv4 -->
Sista steget i lösningen kan förstås så här<span style="color:black">:</span> <math> \, 11 \cdot 10\,^3 \, = \, 11 \cdot (10\,^{-1} \cdot 10) \cdot 10\,^3 \, = \, (11 \cdot 10\,^{-1}) \cdot (10 \cdot 10\,^3) \, = \, \underline{1,1 \cdot 10\,^4} \, </math> .
+
Visserligen är <math> \, 11 \cdot 10\,^3 \, </math> ett uttryck med en <math> \, 10</math>-potens, men ingen grundpotensform. Endast <math> \, \underline{1,1 \cdot 10\,^4} \, </math> är grundpotensformen till <math> \, 11\,000 </math>.
 
</div> <!-- tolv4 -->
 
</div> <!-- tolv4 -->
  
Rad 119: Rad 126:
  
  
<strong><span style="color:#931136">Lösning:</span></strong> <math> \qquad 0,000\,39 \; {\rm har} \; 5 \; {\rm decimaler} \quad \Longrightarrow \quad 0,000\,39 \, = \, 39 \cdot 10\,^{-5} </math>
+
<b><span style="color:#931136">Lösning:</span></b> <math> \qquad 0,000\,39 \; {\rm har} \; 5 \; {\rm decimaler} \quad \Longrightarrow \quad 0,000\,39 \, = \, 39 \cdot 10\,^{-5} </math>
  
 
:::::<math> \; a \; {\rm måste\;uppfylla\;villkoret\;} \; 1 \leq a < 10 \quad \Longrightarrow \quad 39 \; {\rm inte\;lämpligt\;som\;} a  \, {\rm .}</math>
 
:::::<math> \; a \; {\rm måste\;uppfylla\;villkoret\;} \; 1 \leq a < 10 \quad \Longrightarrow \quad 39 \; {\rm inte\;lämpligt\;som\;} a  \, {\rm .}</math>
  
:::::<math> \; {\rm Därför:} \quad 0,000\,39 \, = \, 39 \cdot 10\,^{-5} \, = \, \underline{3,9 \cdot 10\,^{-4}} </math>
+
:::::<math> \; {\rm Därför:} \quad 0,000\,39 \, = \, 39 \cdot 10\,^{-5} \, = \, 39 \cdot \underbrace{ {\color{Red} {10\,^{-1} \cdot 10\,^1}} }_{=\;1} \cdot 10\,^{-5} \, = \, (39 \cdot {\color{Red} {10\,^{-1}}}) \cdot ({\color{Red} {10\,^1}} \cdot 10\,^{-5}) \, = \, \underline{3,9 \cdot 10\,^{-4}} </math>
 
</big>
 
</big>
 
</div>  <!-- exempel4 -->
 
</div>  <!-- exempel4 -->
 
+
  
 
<div class="tolv"> <!-- tolv4 -->
 
<div class="tolv"> <!-- tolv4 -->
Sista steget i lösningen kan förstås så här<span style="color:black">:</span> <math> \, 39 \cdot 10\,^{-5} \, = \, 39 \cdot (10\,^{-1} \cdot 10) \cdot 10\,^{-5} \, = \, (39 \cdot 10\,^{-1}) \cdot (10 \cdot 10\,^{-5}) \, = \, \underline{3,9 \cdot 10\,^{-4}} \, </math> .
+
Samma sak här<span style="color:black">:</span> <math> \, 39 \cdot 10\,^{-5} \, </math> är ett uttryck med en <math> \, 10</math>-potens, men ingen grundpotensform. Endast <math> \, \underline{3,9 \cdot 10\,^{-4}} \, </math> är grundpotensformen till <math> \; 0,000\,39 </math>.
 
</div> <!-- tolv4 -->
 
</div> <!-- tolv4 -->
  
Rad 137: Rad 144:
 
https://www.youtube.com/watch?v=G8EqeYUXZOk
 
https://www.youtube.com/watch?v=G8EqeYUXZOk
  
https://sites.google.com/a/norrvikensskola.se/matte/home/specmatte/aak-9/taluppfattning/grundpotensform
+
<!-- https://sites.google.com/a/norrvikensskola.se/matte/home/specmatte/aak-9/taluppfattning/grundpotensform -->
 
+
 
http://www.maspa.se/MATEMATIK/Matte4/Aritmetik/Naturliga%20Tal/Reknelagar/1asja.html
 
http://www.maspa.se/MATEMATIK/Matte4/Aritmetik/Naturliga%20Tal/Reknelagar/1asja.html
  
Rad 148: Rad 154:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages Förlag AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 27 mars 2019 kl. 18.45

        <<  Förra demoavsnitt          Potenser          Grundpotensform          Övningar          Diagnosprov kap 1      


För att förenkla skrivandet av stora och små tal används grundpotensform (eng. scientific notation) som är ett sätt att skriva tal med hjälp av \(10\)-potenser.

Grundpotensform visas i räknarens display (beroende på modellen) t.ex. så här:


Grundpotensform 60b.jpg

Mera utförligt:

\( 5,26 \, {\text E} \, {\color{Red} {-3}} \, = \, 5,26 \cdot 10\,^{\color{Red} {-3}} \, = \, 5,26 \cdot \displaystyle{{1 \over 10\,^3} \, = \, 5,26 \cdot {1 \over 10 \cdot 10 \cdot 10} \, = \, 5,26 \cdot {1 \over 1000} \, = \, 5,26 \cdot 0,001 \, = \, 0,00526} \)


Definition:

\( a \cdot 10\,^n \; \) kallas grundpotensform om \( n \, \) är heltal och \( \; 1 \leq \) \( a \) \( < 10 \; \).

Dvs \( \, a \, \) måste vara mellan \( \, 1,\ldots \, \) och \( \, 9,\ldots \; \).


OBS!    Inte alla uttryck med en \( \, 10\)-potens är grundpotensformer. Talet \( \, a \, \) som står framför \( \, 10\)-potensen måste vara \( \, < 10 \, \).

Villkoret \( \quad\ 1 \leq a < 10 \quad \) i definitionen gör att alla tal endast på ett sätt kan skrivas i grundpotensform.

I praktiken används grundpotensformen för att kunna skriva stora och små tal, utan att behöva skriva så många nollor.


Exempel på stora och små tal i grundpotensform


Stora tal: \( \qquad 8\,250\,000\,000\,000\,000 \; = \; 8,25 \, \cdot \, 10\,^{15} \)


Små tal: \( \qquad\; 0,000\,000\,000\,000\,16 \;\; = \;\; 1,6 \, \cdot \, 10\,^{-13} \)



Läs exemplen ovan från höger för att förstå hur man skriver grundpotensform till vanligt tal:

Att multiplicera \( \, 8,25 \, \) med \( \, 10\,^{15} \, \) innebär att flytta \( \, 8,25\):s decimalkomma \( \, 15 \, \)positioner till höger.

Att multiplicera \( \, 1,6 \, \) med \( \, 10\,^{-13} \, \) innebär att flytta \( \, 1,6\):s decimalkomma \( \, 13 \, \)positioner till vänster.

Omvänt, hur man skriver vanliga tal i grundpotensform, förklaras i Exempel 3 och 4 längre fram.


Exempel 1

Skriv grundpotensformen \( \; 6,28 \cdot 10\,^6 \; \) till vanligt tal.


Lösning: \( \qquad \)Att multiplicera \( \, 6,28 \, \) med \( \, 10\,^6 \, \) innebär att multiplicera \( \, 6,28 \, \) med \( \, 1\,000\,000 \, \) och därmed att flytta \( \, 6,28\):s decimalkomma \( \, 6 \, \) positioner till höger:

\[ \qquad\;\,\qquad\quad\; 6,28 \cdot 10\,^6 \, = \, 6,28 \cdot 1\,000\,000 \, = \, \underline{6\,280\,000} \]


Exempel 2

Skriv grundpotensformen \( \; 3 \cdot 10\,^{-4} \; \) till vanligt tal.


Lösning: \( \qquad \)Att multiplicera \( \, 3 \, \) med \( \, 10\,^{-4} \, \) innebär att multiplicera \( \, 3 \, \) med \( \, 0,000\,1 \, \) och därmed att flytta \( \, 3\):s decimalkomma \( \, 4 \, \) positioner till vänster.

  Decimalkommats aktuella position är \( \, 3,0 \, \). Flyttning \( \, 4 \, \) positioner till vänster ger \( \, 0,000\,3 \, \):

\[ \qquad\;\,\qquad\quad\; 3 \cdot 10\,^{-4} \, = \, 3 \cdot \displaystyle{{1 \over 10\,^4} \, = \, 3 \cdot {1 \over 10 \cdot 10 \cdot 10 \cdot 10} \, = \, 3 \cdot {1 \over 10\,000} \, = \, 3 \cdot 0,000\,1 \, = \, \underline{0,000\,3}} \]


Exempel 3

Skriv \( \; 11\,000 \; \) i grundpotensform.


Lösning: \( \qquad 11\,000 \, = \, 11 \cdot 1\,000 \, = \, 11 \cdot 10\,^3 \, = \, 11 \cdot \underbrace{ {\color{Red} {10\,^{-1} \cdot 10\,^1}} }_{=\;1} \cdot 10\,^3 \, = \, (11 \cdot {\color{Red} {10\,^{-1}}}) \cdot ({\color{Red} {10\,^1}} \cdot 10\,^3) \, = \, \underline{1,1 \cdot 10\,^4} \)

\[ {\rm {\color{Red} {OBS!\qquad\quad\; Vanligt\,fel:}}} \quad\;\; 11 \cdot 10\,^3 \quad {\rm som\;svar.} \]

\( \qquad\;\,\qquad\quad\; {\rm Därför\;att} \qquad 11 \cdot 10\,^3 \quad {\rm inte\;är\;någon\;grundpotensform:} \quad 11 > 10 \quad , \) se definitionen:

\[ \qquad\;\,\qquad\quad\; {\rm Villkoret} \quad 1 \leq a < 10 \quad {\rm är\;inte\;uppfyllt\;} \quad \Longrightarrow \quad 11 \; {\rm inte\;lämpligt\;som\;} a \, {\rm .}\]


Visserligen är \( \, 11 \cdot 10\,^3 \, \) ett uttryck med en \( \, 10\)-potens, men ingen grundpotensform. Endast \( \, \underline{1,1 \cdot 10\,^4} \, \) är grundpotensformen till \( \, 11\,000 \).


Exempel 4

Skriv \( \; 0,000\,39 \; \) i grundpotensform.


Lösning: \( \qquad 0,000\,39 \; {\rm har} \; 5 \; {\rm decimaler} \quad \Longrightarrow \quad 0,000\,39 \, = \, 39 \cdot 10\,^{-5} \)

\[ \; a \; {\rm måste\;uppfylla\;villkoret\;} \; 1 \leq a < 10 \quad \Longrightarrow \quad 39 \; {\rm inte\;lämpligt\;som\;} a \, {\rm .}\]
\[ \; {\rm Därför:} \quad 0,000\,39 \, = \, 39 \cdot 10\,^{-5} \, = \, 39 \cdot \underbrace{ {\color{Red} {10\,^{-1} \cdot 10\,^1}} }_{=\;1} \cdot 10\,^{-5} \, = \, (39 \cdot {\color{Red} {10\,^{-1}}}) \cdot ({\color{Red} {10\,^1}} \cdot 10\,^{-5}) \, = \, \underline{3,9 \cdot 10\,^{-4}} \]


Samma sak här: \( \, 39 \cdot 10\,^{-5} \, \) är ett uttryck med en \( \, 10\)-potens, men ingen grundpotensform. Endast \( \, \underline{3,9 \cdot 10\,^{-4}} \, \) är grundpotensformen till \( \; 0,000\,39 \).


Internetlänkar

https://www.youtube.com/watch?v=G8EqeYUXZOk

http://www.maspa.se/MATEMATIK/Matte4/Aritmetik/Naturliga%20Tal/Reknelagar/1asja.html

https://www.youtube.com/watch?v=Dme-G4rc6NI




Copyright © 2010-2019 TechPages Förlag AB. All Rights Reserved.