Skillnad mellan versioner av "1.7.1 Grundpotensform"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 11: | Rad 11: | ||
__NOTOC__ <!-- __TOC__ --> | __NOTOC__ <!-- __TOC__ --> | ||
<div class="tolv"> <!-- tolv1 --> | <div class="tolv"> <!-- tolv1 --> | ||
− | Grundpotensform (eng. scientific notation) | + | Grundpotensform (eng. scientific notation) är ett sätt att skriva tal med hjälp av <math>10</math>-[[1.7 Potenser|<strong><span style="color:blue">potenser</span></strong>]]. |
I räknarens display kan (beroende på modell) tal visas t.ex. på följande sätt: | I räknarens display kan (beroende på modell) tal visas t.ex. på följande sätt: | ||
Rad 34: | Rad 34: | ||
<b>Alla tal kan endast på ett sätt skrivas i grundpotensform.</b> | <b>Alla tal kan endast på ett sätt skrivas i grundpotensform.</b> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="tolv"> <!-- tolv2 --> | ||
+ | I praktiken används grundpotensformen för att kunna skriva stora och små tal, utan att behöva skriva så många nollor. | ||
+ | </div> <!-- tolv2 --> | ||
Versionen från 9 juli 2015 kl. 14.25
<-- Förra demoavsnitt | Potenser | Grundpotensform | Övningar | Diagnosprov kap 1 |
Grundpotensform (eng. scientific notation) är ett sätt att skriva tal med hjälp av \(10\)-potenser.
I räknarens display kan (beroende på modell) tal visas t.ex. på följande sätt:
Mera utförligt:
\( 5,26 \, {\text E} \, {\color{Red} {-3}} \, = \, 5,26 \cdot 10\,^{\color{Red} {-3}} \, = \, 5,26 \cdot \displaystyle{{1 \over 10\,^3} \, = \, 5,26 \cdot {1 \over 10 \cdot 10 \cdot 10} \, = \, 5,26 \cdot {1 \over 1000} \, = \, 5,26 \cdot 0,001 \, = \, 0,00526} \)
Den exakta definitionen är:
Grundpotensform:
- \( a \, \cdot \, 10\,^n \quad\; {\rm där\;} n \; {\rm är\;heltal} \quad\; {\rm och} \quad\; 1 \leq a < 10 \quad \)
Alla tal kan endast på ett sätt skrivas i grundpotensform.
I praktiken används grundpotensformen för att kunna skriva stora och små tal, utan att behöva skriva så många nollor.
Exempel på stora och små tal i grundpotensform
Stora: \( \qquad 8\,250\,000\,000\,000\,000 \; = \; 8,25 \, \cdot \, 10\,^{15} \)
Små: \( \qquad\; 0,000\,000\,000\,000\,16 \;\; = \;\; 1,6 \, \cdot \, 10\,^{-13} \)
Att multiplicera \( \, 8,25 \, \) med \( \, 10\,^{15} \, \) innebär att flytta decimalkommat \( \, 15 \, \)positioner till höger.
Att multiplicera \( \, 1,6 \, \) med \( \, 10\,^{-13} \, \) innebär att flytta decimalkommat \( \, 13 \, \)positioner till vänster.
Exempel 1
Skriv grundpotensformen \( \; 6,28 \cdot 10\,^6 \; \) till vanligt tal.
Lösning: \( \qquad \)Att multiplicera \( \, 6,28 \, \) med \( \, 10\,^6 \, \) innebär att multiplicera \( \, 6,28 \, \) med \( \, 1\,000\,000 \, \) och därmed att flytta \( \, 6,28\):s decimalkomma \( \, 6 \, \) positioner till höger:
\[ \qquad\;\,\qquad\quad\; 6,28 \cdot 10\,^6 \, = \, 6,28 \cdot 1\,000\,000 \, = \, \underline{6\,280\,000} \]
Exempel 2
Skriv grundpotensformen \( \; 3 \cdot 10\,^{-4} \; \) till vanligt tal.
Lösning: \( \qquad \)Att multiplicera \( \, 3 \, \) med \( \, 10\,^{-4} \, \) innebär att multiplicera \( \, 3 \, \) med \( \, 0,000\,1 \, \) och därmed att flytta \( \, 3\):s decimalkomma \( \, 4 \, \) positioner till vänster.
- Decimalkommats aktuella position är \( \, 3,0 \, \). Flyttning \( \, 4 \, \) positioner till vänster ger \( \, 0,000\,3 \, \):
\[ \qquad\;\,\qquad\quad\; 3 \cdot 10\,^{-4} \, = \, 3 \cdot \displaystyle{{1 \over 10\,^4} \, = \, 3 \cdot {1 \over 10 \cdot 10 \cdot 10 \cdot 10} \, = \, 3 \cdot {1 \over 10\,000} \, = \, 3 \cdot 0,000\,1 \, = \, \underline{0,000\,3}} \]
Exempel 3
Skriv \( \; 11\,000 \; \) i grundpotensform.
Lösning: \( \qquad 11\,000 \, = \, 11 \cdot 1\,000 \, = \, 11 \cdot 10\,^3 \, = \, \underline{1,1 \cdot 10\,^4} \)
\[ {\rm {\color{Red} {OBS!\qquad\quad\; Vanligt\,fel:}}} \quad\;\; 11 \cdot 10\,^3 \; {\rm som\;svar.} \]
\[ \qquad\;\,\qquad\quad\; {\rm Därför\;att} \qquad 11 \cdot 10\,^3 \quad {\rm inte\;är\;någon\;grundpotensform:} \quad 11 > 10 \, {\rm .}\]
\[ \qquad\;\,\qquad\quad\; a \; {\rm måste\;uppfylla\;villkoret\;} \; 1 \leq a < 10 \quad \Longrightarrow \quad 11 \; {\rm inte\;lämpligt\;som\;} a \, {\rm .}\]
Sista steget i lösningen kan förstås så här: \( \, 11 \cdot 10\,^3 \, = \, 11 \cdot (10\,^{-1} \cdot 10) \cdot 10\,^3 \, = \, (11 \cdot 10\,^{-1}) \cdot (10 \cdot 10\,^3) \, = \, \underline{1,1 \cdot 10\,^4} \, \) .
Exempel 4
Skriv \( \; 0,000\,39 \; \) i grundpotensform.
Lösning: \( \qquad 0,000\,39 \; {\rm har} \; 5 \; {\rm decimaler} \quad \Longrightarrow \quad 0,000\,39 \, = \, 39 \cdot 10\,^{-5} \)
- \[ \; a \; {\rm måste\;uppfylla\;villkoret\;} \; 1 \leq a < 10 \quad \Longrightarrow \quad 39 \; {\rm inte\;lämpligt\;som\;} a \, {\rm .}\]
- \[ \; {\rm Därför:} \quad 0,000\,39 \, = \, 39 \cdot 10\,^{-5} \, = \, \underline{3,9 \cdot 10\,^{-4}} \]
Sista steget i lösningen kan förstås så här: \( \, 39 \cdot 10\,^{-5} \, = \, 39 \cdot (10\,^{-1} \cdot 10) \cdot 10\,^{-5} \, = \, (39 \cdot 10\,^{-1}) \cdot (10 \cdot 10\,^{-5}) \, = \, \underline{3,9 \cdot 10\,^{-4}} \, \) .
Internetlänkar
https://www.youtube.com/watch?v=G8EqeYUXZOk
http://www.maspa.se/MATEMATIK/Matte4/Aritmetik/Naturliga%20Tal/Reknelagar/1asja.html
https://www.youtube.com/watch?v=Dme-G4rc6NI
Copyright © 2010-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.