Skillnad mellan versioner av "1.5 Övningar till Kontinuerliga och diskreta funktioner"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 6) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 6) |
||
Rad 107: | Rad 107: | ||
− | b) <math> {\color{white} xxxx} f(x) = {x^2 - | + | b) <math> {\color{white} xxxx} f(x) = {x^2 - 2\,x + 6 \over x-2} </math> |
Rad 114: | Rad 114: | ||
\end{cases} | \end{cases} | ||
</math> | </math> | ||
+ | |||
d) <math> h(x) \, = \, \begin{cases} 3\,x - 1 & \mbox{om } x \leq 2, \\ | d) <math> h(x) \, = \, \begin{cases} 3\,x - 1 & \mbox{om } x \leq 2, \\ |
Versionen från 12 juli 2014 kl. 13.01
<-- Förra avsnitt | Teori | Övningar | Fördjupning | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-5
Övning 1
Bestäm för varje graf om den visar en diskret eller en kontinuerlig funktion.
Ange även om och i så fall för vilka \( x \, \) funktionerna har diskontinuiteter.
Motivera dina svar.
Övning 2
a) Rita grafen till den diskreta funktionen
- \[ y = x^2\, \]
vars definitionsmängd är alla heltal \( x\, \) mellan \( -5\, \) och \( 5\, \) dvs \( -5 \leq x \leq 5 \).
Undersök om din grafräknare kan rita diskreta funktioner. Om ja gör det, annars rita manuellt på rutat papper.
b) Rita med grafräknaren grafen till den kontinuerliga funktionen
- \[ y = x^2\, \]
vars definitionsmängd är alla reella tal \( x\, \) mellan \( -5\, \) och \( 5\, \) dvs \( -5 \leq x \leq 5 \).
Fundera själv vilka min- och max-värden du borde ange för räknarens display (WINDOW-knappen).
Övning 3
Anta att varje ruta i grafen nedan har längdenheten \( 1\, \).
a) Är funktionen \( f(x)\, \) diskret eller kontinuerlig?
b) Vilket värde kan du läsa av från grafen för funktionen \( f(x)\, \) för \( x = 4\, \)?
c) För vilka \( x\, \) är funktionen \( f(x)\, \) inte definierad i det ritade intervallet?
d) För vilka \( x\, \) är funktionen \( f(x)\, \) inte kontinuerlig i det ritade intervallet?
Motivera dina svar.
Övning 4
Anta att varje ruta i grafen nedan har längdenheten \( 1\, \).
a) Vilket värde kan du läsa av från grafen för funktionen \( f(x)\, \) för \( x = 4\, \)?
b) Är funktionen \( f(x)\, \) definierad för alla \( x\, \) i det ritade intervallet?
c) Är funktionen \( f(x)\, \) kontinuerlig för alla \( x\, \) i det ritade intervallet?
d) För vilka \( x\, \) är funktionen \( f(x)\, \) kontinuerlig och för vilka är den diskontinuerlig?.
Motivera dina svar.
Övning 5
I teoridelen, Exempel 3, beräknades de 12 första fibonaccitalen med hjälp av Fibonaccis funktion.
a) Använd samma funktion för att komplettera beräkningen med ytterligare 12 fibonaccital som följer efter de 12 första, dvs beräkna \( F(13) - F(24)\, \) för att slutligen kunna besvara frågan: Hur många kaninpar kommer att finnas om två år?
b) I slutet av Exempel 3 visades grafen för de 12 första fibonaccitalen. Rita Fibonaccis diskreta funktion för fibonaccitalen \( F(12) - F(24)\, \) .
Undersök om din grafräknare kan rita diskreta funktioner. Om ja gör det, annars rita manuellt på rutat papper
C-övningar: 6-8
Övning 6
Rita grafen till följande funktioner.
Avgör om funktionerna är kontinuerliga för alla \( x\, \) i sina resp. definitionsmängder. Om inte, ange för vilka \( x\, \) de inte är kontinuerliga samt diskontuiteternas typ.
a) \( {\color{white} xxxx} f(x) = {x^2 - 9 \over x-3} \)
b) \( {\color{white} xxxx} f(x) = {x^2 - 2\,x + 6 \over x-2} \)
c) \( g(x) \, = \, \begin{cases} 3\,x - 1 & \mbox{om } x \leq 2, \\
5 & \mbox{om } x > 2, \quad x \;\mbox{reellt tal} \\
\end{cases}
\)
d) \( h(x) \, = \, \begin{cases} 3\,x - 1 & \mbox{om } x \leq 2, \\
6 & \mbox{om } x > 2, \quad x \;\mbox{reellt tal} \\
\end{cases}
\)
Övning 7
Följande graf till en funktion \( y = f(x)\, \) är given:
a) Ställ upp ett funktionsuttryck för \( f(x)\, \).
Utnyttja möjligheten att för en och samma funktion ställa upp olika uttryck i olika delar av funktionens definitionsmängd.
b) Undersök med hjälp av den allmänna definitionen för kontinuerliga funktioner om \( f(x)\, \) är kontinuerlig för \( x = 0\, \).